Angkor Thom, Ta Prohm en Angkor Wat

Met een groepje van 6 hebben we 2 elektrische autootjes met bestuurder gehuurd voor vandaag. We vertrekken om 8 uur dus is het weer vroeg ontbijten vandaag. Ik had mijn wekker op kwart voor 7 gezet maar ruim daarvoor was ik al wakker na de vroege bedtijd van gisteren.

Om 8 uur staan de karretjes klaar en rijden we eerst naar de ticketverkoop vorige deze tempel complexen. We kopen allemaal een 3-daagse pas want we zijn hier 2 volle dagen en twee dagpassen zijn duurder. Ruben had ons gezegd dat het ons redelijk vrij zou staan waar we heen gaan met deze karretjes maar als we met de chauffeurs spreken blijkt er toch gewoon een standaard route te zijn. Op zich niet erg voor vandaag, maar voor morgen hebben we ook besproken en dan willen we uiteraard niet dezelfde route doen.

We gaan eerst naar Angkor Thom met daarin onder andere de prachtige Bayon tempel. Nagenoeg alles aan deze tempel is versiering in reliëf uitgehakt in steen, heel fraai en overal waar je kijkt. Angkor Thom is veel groter dan Angkor Wat en heeft nog veel meer gebouwen. Ik laat Yvonne en Hestia, die het klimmen niet zien zitten, achter en bezoek nog Baphuon, een grote tempel hier die weliswaar een stuk minder mooi gedecoreerd is, maar wel hoog. Er schijnt ook nog een paleis achter ze zitten hoor ik later maar zover was ik niet doorgelopen. Ik vind de dames weer terug en we lopen langs de olifanten terrassen en nog een prachtige muur met allemaal in detail uitgehakte danseressen door naar de parkeerplaats.

We springen weer in de elektrische karretjes en rijden door na Ta Prohm, beter bekend als de “Tomb Raider” tempel, omdat delen van die film hier zijn opgenomen. Deze is vooral mooi omdat ze grote delen niet gerestaureerd hebben en er dus nog bomen uit en over de stenen heen groeien. We lopen hier een uurtje rond en het us soms echt verdwalen en zoeken naar de mooiste en bekendste punten. Ik word ergens midden in de tempel wel een keer een beetje ‘eng’ van de hitte en de drukte dus tijd om de uitgang op te zoeken. We vinden onze karretjes weer aan de andere kant van het complex. Hier haal ik samen met Mirjam een ijsje en een heerlijke fruit smoothie met ijs terwijl we wachten op de rest. Als iedereen er weer is gaan we lunchen.

Na de lunch gaan we naar Angkor Wat zelf, de beroemdste van de tempels hier. We hebben ruim 2 uur de tijd om hier rond te dolen, en dat was voldoende. Want eigenlijk viel het mij (en meerdere in mijn groep) een beetje tegen na Angkor Thom die veel mooier gedetailleerd is. Natuurlijk is het een prachtige tempel met 5 hoge pieken en ook best wel mooie reliëf uitsneden, maar veel minder dan de Bayon. Wel heel mooi is de foto die je kan maken met weerspiegeling in het water. Om 5 uur zijn we terug bij de karretjes en rijden we naar Pre Rup voor de zonsondergang. Ons was de bekendste plaats voor zonsondergang afgeraden omdat je daar al 2 uur vantevoren moet zijn om een goede plaats te bemachtigen, maar hier was het helemaal niks in mijn ogen. Vanaf deze tempel zag je alleen maar bos en ook nog een hoge boom precies in te pad van de ondergaande zon.

Terug naar het hotel dan maar en een zeer welkome douche die ik steeds kouder heb gezet zodat ik eens flink kon afkoelen want het was de hele dag weer erg heet. Daarna gezellig dineren met de dames en als afsluiter ga ik met Carola en Mirjam nog een ijsje halen voordat we met een disco tuktuk weer bij het hotel worden afgeleverd. Einde van een hele mooie en zeer vermoeiende dag (ondanks de elektrische karretjes volgens de fitbit van Hestia toch nog ruim over de 10.000 stappen gehaald).