Vang Vieng

We hebben een hele dag in Vang Vieng en de meeste van mijn groep doen vandaag een dagexcursie met wandelen, grotten en kajakken. Ik doe hier zelf niet aan mee en ga met een paar van de dames zelf wat dingen bezoeken.

Het duurt even voordat de dames het eens zijn over de planning en dan gaan we op stap. We charteren een tuktuk die op de vandaag naar een uitzichtpunt de twee van de ‘Blue Lagoons’ kan brengen. Daarna hopen we nog tijd te hebben voor een boottochtje over de Nam Song rivier en een bezoek aan een grot. De grotten in de omgeving van Vang Vieng zijn beroemd en een van de grote attracties hier. We rijden met de tuktuk eerst naar het Nam Xay uitzichtpunt. Daar aankomen realiseren we ons pas dat we daarvoor flink moeten klimmen. Het uitzichtpunt is namelijk bovenop een karstberg, 250 meter hoog. De wandeling zelf is 650 meter. Vooral voor Hestia is dat een uitdaging want die heeft het niet zo op trappen. De beloning boven is echter prachtig, een schitterend uitzicht over de vallei met rijstvelden.

We klauteren weer naar beneden, een nog grotere uitdaging, maar gelukkig zijn er wel kabels gespannen langs paaltjes waar je houvast aan hebt. Beneden gaan we de tuktuk weer in en rijden we naar de Blue Lagoon 1. Daar klimmen we weer honderd meter naar de ingang van een grot. Hestia slaat deze keer over. Deze klim is nog steiler en in de grot zelf is het uitkijken want het is best glad. Wel mooi zo’n grot en in het midden hebben ze nog een Bhoedda geplaatst. Weer klauteren we terug en overleggen even over de planning. Het is al voorbij een uur en omdat het hier zo druk is bij de poel willen de dames niet zwemmen, dus besluiten we door te rijden naar Blue Lagoon 3 en daar ook wat te eten. Dat viel best tegen want het was een flink stuk over slechte hobbeldebobbel wegen zodat we ruim voorbij 2 uur pas aan de lunch zaten. Onderweg waren we een hoop leuke buggy’s tegengekomen en ook hier staan er een hele berg. Lijkt me een stuk comfortabeler dan onze tuktuk en veel leuker. Jammer dat ik niet eerder op dat idee gekomen ben.

We bestellen lunch en Vivian en Yvonne gaan zwemmen. Ook hier hebben ze van de natuurlijke poel een soort zwemparadijs gemaakt met een duikplank, schommels, er drijven nog autobanden en een kajak in, niet veel van de oorspronkelijke charme meer over denk ik. En ook hier tientallen mensen, ik vermoed vooral Chinese toeristen. Her is inmiddels al half 4 en we besluiten eerst naar de Tram Chiang cave te gaan. Onderweg komen we er echter achter dat die om 4 uur al sluit, dus rijden we toch direct terug naar het hotel. Daar gaan de dames nog op een bootje varen, ik sla over. Bij het hotel treffen we ook Rik en Karin en blijkt dat Karin haar knie bezeerd (waarschijnlijk verdraaid) heeft bij een wandeling en flink pijn heeft bij belasting. Hestia (arts) neemt een kijkje en vermoed dat er niets echt beschadigd is, alleen overbelast. Er wordt een brace gekocht en hopelijk helpt dat om de knie weer snel te laten herstellen maar veel activiteiten zal ze de komende dagen waarschijnlijk moeten overslaan, vreselijk balen natuurlijk.

Ik wuif de dames uit die gaan varen en even later komen de kajakkers aan waar ik ook nog wat foto’s van maak. Daarna tijd om te douchen en om 7 uur verzamelen we voor het eten. Omdat we even moeten wachten tot er plaats is in het Thaise restaurant dat we op het oog hebben nemen we vooraf een drankje in de Ierse pub aan de overkant voordat we Gan eten. Tegen 10 uur zijn we terug in het hotel en gaat iedereen naar de kamers. Ik werk nog even mijn blog bij voordat ik ga slapen.