Terug naar huis

Half 7 moeten de koffers weer buiten staan. Dat had nog veel vroeger moeten gebeuren als we de oorspronkelijke route zouden aanhouden, dezelfde route als de heenweg, met de gratis ferry. Maar in plaats daarvan nemen we de ferry die rechtstreeks in een paar uur naar Entebbe vaart. Kost bij elkaar zo’n kleine 90 euro maar dat kan nog net uit de fooienpot.

Het is ruim drie uur varen en terwijl we overal om ons heen onheilspellende wolken zich zien samenpakkken en in de verte zware buien zien losbarsten houden wij het droog. Gelukkig maar want ik zit met ruim de helft van de groep boven op de boot en onze enige bescherming is een zeiltje. Als we weer in Entebbe aankomen is het maar een klein stukje naar het hotel waar we de eerste dag ook verbleven. Iedereen krijgt gewoon weer een eigen kamer ondanks dat we om half 12 al vliegen en hier dus uiterlijk half 10 weer weg zullen zijn. De boeking zal nog wel een overblijfsel zijn van het feit dat de reis eigenlijk een vlucht had om 4 uur s-nachts met Turkisch Airlines, maar nu vliegen we dus eerder met KLM.

We lunchen in dit hotel en dat gaat weer op z’n Afrikaans. Ofwel het duurt weer bijna anderhalf uur voordat de simpele gerechten zoals een salade of een sandwich op tafel staan. Daarna gaan een paar mensen de stad in en de rest gaat nog een excursie doen in een moeras op zoek naar de Shoebill, een zeldzame vogel. Ik ga ook mee want deze stad vind ik totaal niet interessant en heb geen zin om de hele middag dan niets te doen. Maar eerst moeten we afscheid nemen van Anne, die gaat aansluitend op deze reis een half jaar in Ethiopië werken en vertrekt vanmiddag al.

Om 2 uur rijden wij met 2 busjes eerst weer naar de ferry waar we een korte oversteek hebben. Daar moeten we wel bijna een uur op wachten. Dit was de korte route waarbij we maar 3 kwartier hoeven te rijden maar met die wachttijd win je daar niks mee. Pas om een uur of 4 zijn we dus bij het moeras. Daar stappen we in 3 bootjes die ons door het moeras varen naar de plek waar ze al iemand vooruit hadden gestuurd om de Shoebill te vinden. We hebben een uurtje de tijd om dichterbij te komen en foto’s te maken en daarna snel terug te varen. Toch zijn we te laat om ook de ferry terug te pakken en dus nemen we de lange route. Dat wordt dus weer anderhalf uur hobbelen. Als we terug zijn in het hotel zit Dunn een beetje te haasten, overbodig in mijn ogen want we vliegen pas om half 12, het is nog geen 7 uur en het vliegveld is net om de hoek. Ik dan dus ook echt eerst even douchen.

Onze laatste maaltijd in Uganda is wat mij betreft ook een van de beste, wilde eigenlijk wat lichts eten, maar zit even later toch met een heerlijk gerecht, nog sissend op een hete plaat voor mijn neus. Na het eten rijden we naar het vliegveld waar we nog even ruzie maken met een groep Amerikaanse jongeren… er stonden er een paar voor ons in de rij, en daarna kwamen er nog een stuk of 20 die ‘even bij hun vrienden in de rij gingen staan’. Dat konden wij dus ook, Vera stond namelijk nog voor hun in de rij dus sloten wij daar allemaal bij aan. Het ging ook allemaal op Afrikaans tempo hier, maar we waren ruim op tijd, dus geen stress. De vlucht terug was ook weer prima, zelfs een paar uur kunnen slapen in mijn economy-conmfort class stoel en rond een uur of 7 stonden we op Schiphol waar we wel heel erg lang op de koffers moesten wachten. Het is dan ook al ruim voorbij 8 uur als ik afscheid neem van mijn reisgenoten en de trein pak naar Almere waar ik nog voor 9 uur weer thuis ben.