Wellington – Picton – Nelson

Het is vandaag min of meer een reisdag, we gaan namelijk het noordereiland verlaten en gaan met de boot naar het zuidereiland. Maar dat is pas vanmiddag, eerst lekker uitslapen. Althans, dat was de bedoeling, totdat er om 7 uur iemand aan mijn deur stond te rommelen. We noemen geen namen, maar hij moest de kamer een etage hoger hebben.

Na het simpele ontbijtje dat zowaar een keer inclusief was (voor uitgebreid ontbijt met ei moest worden bijbetaald), heb ik de koffer in de opslag laten zetten, ben uitgecheckt en toen op pad gegaan naar het Te Papa museum. Ik was wel iets te vroeg (museum ging naar pas om 10 uur op) dus ben ik eerst wat in de buurt rond gaan lopen. Tegen 10 uur was ik weer bij het museum en ik was niet de enige. Meerdere reisgenoten lopen er ook rond. Met name de expositie over de oorlog in Gallipoli (Turkije) waar de Nieuw-Zeelanders in de eerste wereldoorlog gevochten hebben. Erg indrukwekkend. Daarna viel de rest van het museum een beetje tegen.

Ik ga met Edwin, Geert en Ralf daarna nog een bakkie drinken en op de terugweg naar het hotel eten we bij de Subway nog een broodje. Bij het hotel halen we de spullen weer uit de opslag en 10 voor 1 staat het eerste busje klaar om ons naar de terminal te brengen. We moeten daar de koffers inchecken en kwart over 2 mogen we de boot op. We zoeken een plekje buiten aan de zijkant van de boot in de schaduw, op het bovendek is wat te gevaarlijk want voor je het weet kom je als rode kreeft terug. Kwart voor 3 vertrekken we en als de boot een half uurtje later de baai uit vaart en we in de volle wind zitten wordt het wel erg fris. Dus vluchten we naar binnen. Daar lopen we wat rond, eten en drinken wat, maar als we weer een uurtje later de grillige kust van de Marlborough Sounds naderen, gaan we weer naar buiten om foto’s te maken. Gelukkig is het een stuk minder fris.

Rond 6 uur komen we aan in Picton en gaan we de boot weer af. We halen de koffers op en stappen in de bus bij Jim, onze nieuwe chauffeur. Dat is hij blijkbaar alleen vandaag en morgen, daarna komt er weer een andere bus met chauffeur. Het is nog twee uur rijden naar Nelson en onderweg stoppen we ook nog hij de supermarkt om in te slaan voor twee keer ontbijt en een keer lunch want morgen in het Abel Tasman park is er geen lunch. Tien over negen komen we bij de Beachcomber Motor Inn aan. Prima ruime kamers met keuken, niks mis mee. Snel de spullen in de kamer en kijken of we nog wat kunnen eten. We wisten al dat het restaurant waar ze hier normaliter hier eten precies vandaag gesloten is. Maar de alternatieven (Italiaans, Thais) blijken ook dicht. We kunnen kiezen tussen McDonald’s of KFC. Met een vette bek gaan we dus even later terug naar de kamers. Snel douchen en spullen klaar zetten voor morgen, dan vertrekken we om kwart over zeven.