Sigiriya en Kaudulla NP

We hebben 2 excursies op het programma vandaag maar daar hebben we voldoende tijd voor. Dus kunnen we eerst lekker uitslapen. We vertrekken namelijk pas om 10:15u. Echt uitslapen komt er echter niet van want als om half 7 de zon opkomt is al snel de hele kamer verlicht. Toch blijf ik nog tot een uur of 8 liggen.

Na een heerlijk ontbijtje ga ik mijn blog even bijwerken,  daar is nu mooi tijd voor. Kwart over 10 stappen we dan weer in ons busje er rijden een kwartiertje naar een plek waar we overstappen in ossenkarren. Met die karren rijden we naar een meertje over een hobbelige weg. En als we al dachten dat onze bus niet zo comfortabel was, dan komen daar nu wel op terug. Met dat gehobbel op die smalle bankjes in zo’n kar waren we blij dat het maar een klein stukje was. We stappen over in iets wat op een zelfbouw catamaran lijkt en daarmee worden we over een meer geroeid waar we diverse vogels zien.

Het einde van deze excursie is een traditionele lokale lunch bij een gezin aan de kust van dit meer. Allerlei verschillende gerechten, maar de vissenkoppen sla ik over. De rest is best lekker, je zou dat eigenlijk met je handen moeten eten maar ik gebruik toch maar de lepel die ook klaargelegd is. Met een paar tuktuk’s rijden we terug naar de bus en dan naar het hotel. Het is inmiddels kwart voor 1 en om 2 uur vertrekken we weer naar de volgende excursie. We gaan naar het Kaudulla National Park voor de olifanten. Dit park bestaat voor en groot deel uit een door mensen gemaakt meer waar de olifanten in de droge tijd op afkomen.

We rijden eerst een half uur met de bus en daarna nog een half uur in de terreinwagens waarin we zijn overgestapt. Bij het park gaat het dak los en kunnen staan om een goed overzicht te krijgen. Het park zit werkelijk vol met olifantenkuddes, we hebben er zeker 10 gezien variërend van misschien 20 tot 50 olifanten vaak ook met kleintjes. Her en der lopen er ook nog losse mannetjes rond. Die olifanten leven hier dus niet permanent, maar komen alleen in het droge seizoen. Het is weer een uurtje terugrijden naar het hotel waar we tegen half 7 aankomen.

Half 8 pakken we weer de tuktuk’s richting het dorpje en deze keer vinden we een leuk restaurant waar we boven eten. Het eten is hier beter dan bij de vorige en ook de ambiance is beter. Na het eten weer een drankje in het hotel waarbij we ook nog een raadspelletje spelen voordat we rond 12 uur de kamers opzoeken.