Treinrit en door naar Cuenca

Het is een drukke dag vandaag en dat betekent vroeg opstaan. Om 10 over 5 sta ik al naast mijn bed, om 6 uur ontbijten en half 7 rijden we weg. We nemen lunchpakketjes mee zodat we onderweg niet uitgebreid voor de lunch hoeven te stoppen.

Het is een uurtje rijden naar Alausi waar we op een toeristische trein stappen die langs de rotswanden naar beneden gaat naar ‘The Devil’s nose’, een heuvel die blijkbaar op een neus zou lijken (ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zie). Onderweg hebben we prachtige uitzichten vanuit de trein en daar ging het natuurlijk om. De trein rijdt onder andere een aantal stukken vooruit en weer achteruit in een zigzag beweging om af te dalen in de kloof. De hele rit naar beneden duurt ongeveer een half uur. We blijven een uurtje beneden waar ook nog een of andere dans wordt opgevoerd voordat we weer naar boven rijden. Beneden scheur ik ook nog een blaar open zodat ik daar eerst op zoek moet naar een pleister want ik had mijn tas niet mee de trein in. Gelukkig zijn de gidsen van de trein goed voorzien.

We gaan de bus weer in en we beginnen alvast aan het lunchpakket. Tegen de tijd dat we een korte stop maken om de lunch op te eten heeft bijna iedereen zijn pakketje al leeg gegeten. De volgende stop is Inga Pirca, een Inca site die in de jaren ’70 is opgegraven. Hier lopen we een rondje om foto’s te maken en tegen het einde begint het te druppelen. Eerste keer dat we buiten lopen en het gaat regenen, tot nu toe hebben we daarmee veel geluk gehad. Het is nog een uur of 3 naar Cuenca en in de bus is het heel stil… Bijna iedereen ligt half te slapen. Rond half 5 komen we in Cuenca aan en checken we in bij het Crespo hotel. Niet echt een topper, en ik heb helaas een binnenkomer met alleen uitzicht op de centrale hal. De wifi maakt wel een hoop goed, die is razendsnel hier. We zijn heel verrast om te lezen dat Verstappen de Formule1 race van dit weekend gewonnen heeft.

Het is nog erg vroeg, dus ik besluit met een groepje mee te gaan de stad in nu het nog licht is. We lopen langs de diverse bezienswaardigheden, voornamelijk kerken, en maken flink wat foto’s. Uiteindelijk gaan we op zoek naar een plekje om wat te eten. Dat is ook al niet makkelijk, veel zaken zijn hier op zondag gesloten en we kunnen ook geen keuze maken. Uiteindelijk landen we op het grote plein in een zaak waar alle mannen de ‘super lomo’ bestelen, een steak van 300 gram. De vrouwen tonen wat meer variatie. Na nog een lekker toetje zijn we tegen 9 uur alweer in het hotel. Jeffrey, Jefrey en Job gaan nog een biertje halen op de hoek, ik vind de dag lang genoeg geweest. Nog even de blog bijwerken en dan naar bed. Morgen weer half 7 op voor de wandeling.