Puerto Lopez en Isla de la Plata

Het is 3 uur s-nachts, ik word wakker en lig te schudden in mijn bed. Buiten beginnen heel veel honden te blaffen en hanen te kraaien. Heel even nog denk ik ‘waait het nou zo hard?’, maar dan dringt het tot me door dat het gewoon een aardbeving is! Vanaf het moment dat ik wakker werd duurde het nog een seconde of 5, waarschijnlijk heeft het wel langer geduurd. Ik ga mijn bed uit om te kijken of er nog mensen buiten zijn maar ik zie en hoor niets. Ik pak mijn tablet erbij en zie op de USGS website dat het een beving was van 6.7 in het noorden van Ecuador waar vorige maand ook die zware aardbeving was. Ik blijf ook nog een tijdje naar het strand kijken of het water niet ineens wegtrekt. Uiteindelijk duurt het nog wel een uur voordat ik weer lig te slapen…

Tijdens het ontbijt hoor ik dat er toch nog mensen hun kamer uit zijn gegaan s-nachts. Bij sommige reisgenoten rolde de flesjes door de kamer, maar er zijn ook twee reisgenoten die er gewoon doorheen geslapen hebben. Dit hebben we dan ook een keer meegemaakt, hopelijk nooit meer. Want hoewel we zo’n 250 kilometer van het epicentrum afzetten blijft het toch een enge gewaarwording.

Onze excursie vandaag is naar Isla de la Plata, wat ook wel het ‘Poor Man’s Galapagos’ wordt genoemd. Het is dik een uur varen (42km) naar het eiland waarbij de twee150pk buitenboordmotoren flink de gang er in zetten. We zijn met onze groep, zonder Sandra die deze excursie niet heeft geboekt, en nog 2 Canadese meiden. Bij het eiland aangekomen zwemmen direct al enorme warerschildpadden om de boot aangetrokken door de stukken sla die de bemanning in het water gooit. We varen naar het strand, stappen daar uit de boot en beginnen aan een wandeling van een uur of twee. Gelukkig is het licht bewolkt want zelfs nu druipt het zweet al van je af terwijl we hier omhoog lopen. Volgens de gids was het hier een week of twee geleden nog 40+ en gingen veel mensen toen niet mee met de wandeling. Erg zonde lijkt me dat.

Direct boven aangekomen zien we al de eerste blauwvoetgenten zitten onder een afdakje (ze houden blijkbaar van schaduw). Die beesten zijn dus totaal niet schuw, zitten gewoon op een meter afstand van je en blijven rustig zitten. Zelfs als je heel dicht bij komt. We komen er later op de wandeling nog veel meer tegen en af en toe komen ze gewoon naar je toelopen. We hebben nog geluk omdat ze zelfs hun paringsdans doen, iets wat normaal gesproken alleen later in het seizoen gebeurt, maar doordat El Nino het klimaat een beetje in de war heeft gestuurd zijn de vogels ook wat in de war. We lopen nog een stuk verder en zien dan ook heel veel fregatvogels waarvan de mannetjes de vrouwtjes proberen te lokken door hun rode borst op te blazen als een ballon. Ook deze vogels blijven gewoon zitten zodat je heel close-up foto’s kan maken.

Na een uur of twee wandelen gaan we terug naar de boot waar we kunnen snorkelen. Ik begin er met mijn verbrande pols maar niet aan met dat zoute water, daarvoor ligt het nog teveel open. En zwemmen mooie vissen rond de boot en op 3 mensen na (Marielle en Mark gaan ook het water niet In) gaat iedereen snorkelen. De meeste zijn echter al heel snel weer terug in de boot want erg warm blijkt het water niet te zijn. Op de boot krijgen we nog wat te eten, fruit en een paar hele kleine broodjes met tonijn of komkommer en tomaat. Ik vond het erg karig. En daarna de lange tocht weer terug die nu nog langer leek te duren dan de heenweg. En erg comfortabel zat het niet op de bankjes in de boot.

Terug bij het hotel horen we dat er om 12 uur nog een naschok is geweest van 6.8. Sandra had er niets van gemerkt op het strand, maar als we later op de avond gaan eten bij een restaurant blijkt dat het gebouw tegenover het restaurant zo beschadigd is door die laatste schok dat het gesloopt moet worden. Na het eten nemen we nog een drankje bijeen van de vele cocktail tentjes op het strand voordat we terug gaan naar het hotel voor de laatste nacht in Ecuador voor de meeste van onze groep. Ik heb met 3 anderen nog de verlenging in Galapagos, de rest vliegt morgen naar huis.