Galapagos: Bartolomé

Kwart over 5 gaat de wekker… We lijken wel gek, het is vakantie! Maarja, je wilt toch wat zien en vandaag staat een dagtrip naar Bartolomé op het programma. Daarvoor komen ze ons al tussen 05:40 en 06:00 ophalen. Ontbijt krijgen we op de boot, dus snel douchen, spullen bij elkaar en wachten bij de ingang van het hotel.

Als we in de het busje stappen zitten er al en paar mensen in en we rijden ook nog kriskras door het dorp om mensen op te halen. Uiteindelijk zitten we ongeveer 16 mensen in het busje en beginnen we aan de rit van drie kwartier naar de haven. In de haven worden we door kleine bootjes naar de grotere boot gebracht waar het prima verzorgde ontbijt al op ons staat te wachten. Op de boot moeten de schoenen weer uit, dat schijnt normaal te zijn hier. Terwijl we aan het lunchen zijn vertrekt de boot al langzaam. Het is ongeveer 3 kwartier varen totdat we bij 2 eilandjes aankomen waarvan 1 duidelijk een vulkaankrater is die boven water uitsteekt. Hier varen we rustig langs zodat we de dieren op de kant kunnen bekijken en fotograferen. We zien onder andere een zeehond en wat verschillende soorten vogels, maar niet heel erg veel om eerlijk te zijn. Daarna is het nog bijna 2 uur varen naar Bartolomé. Dus een lekker plekje zoeken op de boot en goed smeren want je verbrand hier snel.

De boot wordt begeleid door een paar fregatvogels die de hele tijd mee zweven of boven op de boot gaan zitten. Onderweg zien we nog een zeeschildpad, een zeehond die lekker op zijn rug in het water ligt te zonnen en een dolfijn die vlak voor de boeg een stuk met de boot mee zwom. Ook was er blijkbaar nog een manta ray rog te zien maar die heb ik gemist. Bij het eiland aangekomen gaan we eerst lunchen en dan maken we een wandeling over een gestold lavaveld. Je ziet heel duidelijk hoe de lava hier langs is komen druipen. Toch moeilijk om je voor te stellen dat die rotsen vloeibaar waren. Daarna maken we een wandeling naar de top van dut vulkanische eiland waarbij we mooie maanlandschappen zien. Het is een fikse klim (114 meter) maar wel mooi. Helaas nauwelijks dieren te bekennen hier. We maken nog we een tussenstop met de rubberboot bij 2 kleine pinguïns. Daarna is het tijd om te snorkelen waarbij we flink werpt tropische vissen zien en ook nog 2 haaien van een meter of 2-3. Ongevaarlijk volgens de gidsen. We snorkelen tot aan het strand en worden met de rubberboot weer naar de grote boot gebracht.

Tijdens de lange terugreis slaat de zeeziekte bij een van de Duitse reizigers toe, wij blijven maar lekker voor op de boot zitten/liggen want als je die lucht ruikt wordt je misschien nog meegetrokken. We worden tegen 6 uur afgezet bij ons hotel. Tijd om even het zoute water af te spoelen en een cola te drinken want daar was ik wel even aan toe na de hele dag water. We gaan in het dorpje wat eten bij Il Giardino waar de prijzen wat aan de hoge kant zijn en ik vond de BBQ-ribs die ik besteld had niet eens lekker. Die hadden echt nooit een bbq gezien. Dan toch weer vroeg naar bed want onze vrije ochtend willen we naar het park/strand dat vlak bij ons hotel begint.