Afscheid van de groep

Voor 11 van de 15 mensen in onze groep is het vandaag de laatste dag. We vertrekken pas om 12 uur nar Guayaquil, dus kunnen we lekker uitslapen. Daar ben ik niet zo sterk in dus om iets over 7 vind ik dat ik wel weer lang genoeg in mijn bed heb gelegen en ga er uit.

De ochtend besteed ik aan wat lezen in de hangmat, blog bijwerken en relaxen. Half 12 staat iedereen al min of meer klaar en komt het busje aan. Het blijkt een kleine bus te zijn, en als de mannen na een flinke tijd puzzelen eindelijk alle koffers in de bus hebben staan kunnen wij er als haringen in een ton in. Het is ook bloedheet in de bus en na een half uurtje rijden blijkt er ook iets niet goed met de airco. En we moeten nog een kleine 4 uur in deze bus. Op een gegeven moment zetten we de ramen maar open want de airco moet uit. Na anderhalf uur stoppen we voor het eerst langs de weg omdat er een lampje blijft branden op het dashboard. Na diverse stops, waarbij ook water wordt bijgevuld (met als gevolg dat de koelvloeistof er uit kookt) stoppen we 20 minuten voor Guayaquil definitief. Er komt er andere bus om ons verder te brengen. Gelukkig hebben we voldoende tijd.

Een klein half uur later zitten we in een nieuwe bus van hetzelfde type, met goed werkende airco en de stoelen staan ook verder uit elkaar dus iets meer ruimte. De chauffeur heeft er flink de gang in en bij het vliegveld aangekomen blijkt Maaike, onze reisleidster een vlucht naar Quito te hebben die over een kleine 3 kwartier vertrekt. Die gaat er dus als een haas vandoor. Daarna nemen Cees, Ferry, Jeffrey en ik rustig afscheid van de andere 11 reisgenoten voordat wij met de bus naar ons hotel in Guayaquil rijden. We verblijven daar in hotel Continental, een modern standaard hotel dat iets boven de klasse ligt dan wat we gewend zijn hier.

Even opfrissen en dan lopen we de stad in. We gaan eerst op zoek naar een winkel om een Sony memory stick te halen voor Ferry en daarna lopen we langs de boulevard waar vooral fast-food tentjes zitten. Aan het einde lopen we de wijk in want volgens de app op mijn telefoon zouden daar allemaal restaurantjes zitten. Halverwege worden we echter in het Spaans aangesproken door een dame met een klein kind. Uit het gebrabbel verstaan we in ieder geval ‘dangerous’ en er lopen inderdaad al een paar verdachte gasten om ons heen. Maaike had ons ook al gewaarschuwd dat Guayaquil een onveilige stad is maar wij wel in een veilige wijk zitten. Na aandringen van de dame draaien we dus maar weer om en lopen terug naar de boulevard waar we het enige behoorlijk uitziende restaurant in duiken. Na het eten nemen we nog een (gratis) drankje in het hotel (stelde niet zoveel voor)en sluiten we dag af. Morgen vliegen we naar Galapagos.

Helaas vandaag vergeten mijn GPS recorder aan te zetten, dus geen route, maar het was hetzelfde stuk terug als we eergisteren oom gereden hebben.