Naar Santiago de Cuba

Ik heb afgelopen nacht 9 uur geslapen. Ondanks de muziek die blijkbaar weer tot 2 uur s-nachts te horen was. Wel een paar keer er wakker geworden maar snel weer in slaap gevallen daarna. Als ik echter mijn bed uitkom begint het hoesten ook direct weer.ik ben dan ook blij dat we uit dit tochtgat vertrekken want dat is ook niet bevoordelijk voor mijn strot.

Om 8 uur verzamelen in de lobby waar we onze koffer moeten aanwijzen. Deze moest om half acht al voor de deur staan en worden met een vrachtwagen naar de bus gebracht. Wij lopen de trap weer af naar de bus en kwart over 8 zijn we weer onderweg. Ik dacht dat het een kort ritje zou zijn, uurtje of twee, maar daar vergis ik me in. Het is weer dik 5 uur rijden waarvan het eerste deel door de bergen waar de afdalingen zo steil zijn dat Leo stapvoets naar beneden rijdt. We maken een paar stops waaronder bij een uitkijkpunt dicht bij Quantanamo Bay. We zitten er echter nog dik 10 km vanaf dus foto’s nemen is niet te doen. Tegen 2 uur komen we in Santiago de Cuba aan.

We gaan direct lunchen op een dakterras van een hotel aan Cespedes park. Dit is in het midden van het oude centrum en levert een mooi uitzicht over de stad. Op het dakterras staat weer een bandje live te spelen en een hele berg gasten staat op een gegeven moment mee te dansen. Alleen jammer dat het geluid zo hard is dat je elkaar niet meer kan verstaan. Inmiddels heeft de airco in de bus mijn keelproblemen weer verergerd en ook de wind op dit terras helpt niet. Ik hoest de longen uit mijn lijf en hoewel ik verder geen klachten heb wordt ik er wel steeds chagrijniger van. We lopen na de lunch een rondje door de stad om ons te kunnen oriënteren. We lopen onder andere langs de bekende trappen en het eerste museum van Cuba, opgezet door de Bacardi familie. Helaas zit ons hotel deze keer een 3 km van het centrum af. We krijgen nog wat vrije tijd waarbij we uiteindelijk op een terrasje neerploffen. Er komt een dame een kaart brengen maar dat is nutteloos want nagenoeg niets van wat daar opstaat hebben ze daadwerkelijk, alleen limonade een bier. Typisch Cuba.

Even later gaan we inchecken in hotel Las Americanas, een voor Cubaanse begrippen redelijk moderne ogend hotel. Ik heb mazzel want ik krijg de grootste kamer toegewezen. Een ruimte met bankstel en tv, en ruimte met bed, beide ruimtes hebben een aparte airco en een flinke badkamer met ligbad. Snel douchen en half 7 hebben we met een paar mensen afgesproken om wat te gaan eten. We lopen naar de Italiaan bij het hotel aan de overkant. Dit blijkt een goede keus, het eten is werkelijk voortreffelijk! Stokbrood met knoflook en olie vooraf, lasagna als hoofdgerecht en een heerlijk ijsje toe. Ik ben ook wel weer op voor vandaag dus kwart over 9 lopen we weer terug naar ons hotel. Nog even internet op en dan pitten.