Monument Valley

We vertrekken vandaag ietsje eerder, namelijk om 8 uur. Maar er is gisteren ook een andere grote groep in het hotel gekomen en gisterochtend was men ook al niet heel snel met het ontbijt. Ik ga dus voor de zekerheid maar al ruim voor 7 uur naar het restaurant en heb inderdaad meer dan een uur nodig voor het ontbijt en het afrekenen.

We rijden vandaag naar Moab, maar niet voordat we eerst Monument Valley bezoeken. De eerste koffiestop is echter gelijk bij een ‘tourist trap’, namelijk een winkel met allemaal door Indianen gemaakte souvenirs… en in mijn ogen is het allemaal rommel. Ik ben dus ook al snel weer uit de winkel weg. Als we weer op weg zijn zien we overal leuke bloemetjes langs de weg groeien in bosjes, maar Anita verteld ons dat we die zeker niet moeten plukken. Het zijn namelijk een soort brandnetels genaamd Scorpion Weed. De stekels verspreiden zich gemakkelijk over je kleding en binnen korte tijd kan je dan al helemaal onder de blaasjes zitten. We hebben nog een snelle lunch stop voordat we Monument Valley binnen rijden. We passen hier ook de tijd aan want we zijn een andere tijdzone in gereden. Ik haal een broodje bij de Subway, maar had beter niet die oranje pittige saus kunnen nemen. Want tot een uur later voel ik mijn lippen nog steeds tintelen.

We rijden Monument Valley in met de bus en stappen uit in een soort klein dorpje waar we overstappen op een soort vrachtwagentjes waar de laadbak bestaat uit twee rijen bankjes achter elkaar. Het zijn hier de Navajo indianen die dit runnen want dit hele gebied is een Navajo indianen reservaat. In de vrachtwagens rijden we eerst nog een stukje over geasfalteerde weg en dan rijden we een zandpad op. We hobbelen zo het park binnen en ik moet dan eigenlijk plassen. Dat is niet handig op zulke hobbelpaden. We maken her en der in het park foto stops, onder andere bij plekken waar veel films zijn opgenomen. Natuurlijk de bekende westerns, maar ook een van de Back to the Future films en een van de Vacation films met Chevy Chase. Het zijn ook hele mooie uitzichten hier en op een plek staat er ook een man met een paard op de plek waar ooit John Wayne stond op een filmposter.

Rond half 4 zijn we terug bij de bus en kan ik eindelijk naar het toilet. Daarna rijden we eert nog naar het Goosenecks State Park waar we ook foto’s maken van het schitterende uitzicht op een van de bochten in de San Juan rivier. Echt een heel mooi plaatje, misschien dat ik deze op canvas ga laten afdrukken. Dan is het nog een uur of 3 naar Moab. Onderweg ongeveer een half uur voor aankomst komen we al de eerste boog tegen, de Wilson Arch. Een voorproefje op ons bezoek aan het Arches National Park morgen. Net voorbij 7 uur zijn we bij de River Canyon Lodge. Anita had vooraf gezegd dat de kamers klein konden zijn, maar ik heb gewoon weer 2 bedden. Dus niets te klagen. Sommige mensen geen trek in uitgebreid eten en gaan bij de supermarkt een broodje halen. Ik ga met Annemiek, Marloes en Marloes (er zijn er twee in de groep), Andre, Arie, Gerben en Frank naar de Mexicaan eten. Daarna gaan Gerben en Andre nog wat drinken, ik ga zelf een keer vroeg naar bed (net als de rest).