Uluru – Alice Springs – The Ghan

Ik ben weer wat eerder op dan gepland, om half 6 klim ik mijn tentje weer uit en duik de douches in. Mijn handdoek die ik gisteren daar in in de wasruimte had opgehangen om te drogen was echter spoorloos. Wie steelt er nou een handdoek? Ik heb de lakenzak die ik toch niet gebruik maar genomen om me af te drogen.

We rijden vandaag naar Alice Springs waar we met de trein The Ghan in 15 uur naar noord Australië rijden. We hadden gepland om 8 uur te vertrekken maar het ontbijt en het opruimen van alle spullen duurt allemaal erg lang vandaag. Het is al kwart voor 9 als we eindelijk wegrijden. En dan hebben we niet eens een poging gedaan om Uluru bij zonsopkomst te fotograferen (niet dat er zon was überhaupt). We moeten vandaag een dikke 500 kilometer afleggen van Yalara naar Alice Springs. Helaas wordt er weer de hele rit onafgebroken voornamelijk kutmuziek gedraaid te beginnen met Abba waar ik al helemaal een hekel aan heb. Ik zet dus gelijk maar mijn koptelefoon op met Rammstein, dat overstemd het tenminste een beetje. We hebben wat minder tussenstops dan eerder en tegen 3 uur komen we aan in Alice Springs. We maken eerst een korte rondrit en rijden dan naar een uitzichtpunt waar we heel Alice Springs kunnen overzien. Als we uit de bus stappen merken we dat het hier wel wat warmer is dan we de afgelopen dagen gedad hebben ondanks de wolken. Ralph zet Dewa, Jeroen en Jan af in het centrum en de rest brengt hij naar het hoofdkwartier van de Flying Doctors waar we een tour van een half uur zouden doen. Nathalie had daar eerder op de dag al over gebeld om een reservering te doen maar dat was niet nodig zeiden ze. Nu bleek het echter erg druk en was de komende sessie eigenlijk vol. Na wat aandringen van Nathalie werd een andere groep gesplitst en konden we er toch in.

Eerst kregen we een film, daarna nog een stukje uitleg (die er eigenlijk voor had moeten komen) en daarna nog een klein museum. Aan het eind moeten we nog een beetje opschieten want Ralph staat al te wachten om ons naar de trein te brengen. We pikken de andere drie op en Ralph vertelt dat we totaal 5600 kilometer gereden hebben. Bij de trein worden de koffers gewogen (niemand over de 20 kilo), krijgen we de tickets en lopen we naar onze coupe. Het zijn zitplaatsen maar zo ruim dat het net zo makkelijk ligplaatsen hadden kunnen zijn. De stoelen kunnen ook bijna helemaal plat. We nemen afscheid van Ralph en kiezen allemaal een plaatsje uit. Er is voldoende plaats vrij dus we kunnen ruim zitten. Om exact 6 uur vertrekt de trein. Helaas heb ik geen GPS route want de batterij van tracker was helemaal leeg. Er was mogelijkheid om op te laden maar daar had ik geen rekening mee gehouden dus mijn laders zaten in mijn koffer. We drinken eerst wat in de restauratiewagen en daarna gaan we eten waarbij er een keus is tussen chicken curry, een gepofte aardappel of vegetarische lasagna. Ik kies de eerste en die blijkt populair want als zo’n beetje de helft van de reizigers besteld heeft is de curry op. Na het eten blijf ik nog even gezellig napraten met Ellen en Jeroen en later ga ik nog wat lezen. Om 10 uur gaat het licht uit en ga ik maar slapen.

Helaas niet compleet, het stuk in de trein mis ik…