Terug naar huis

Gisteren begon onze laatste dag in Japan. In de ochtend hadden we nog tijd om in Tokio rond te kijken en om 13:15 moesten we verzamelen in de lobby van het hotel. Een aantal mensen ging in de ochtend om 8 uur nog met Ben mee naar de vismarkt, maar de meeste mensen bleven in het hotel om even uit te slapen en eerst de koffer weer netjes in te pakken, want om 10 uur moesten we de kamer uit zijn.

Rond een uur of 9 verliet ik mijn kamer en bracht mijn koffer beneden. Die werd, samen met mijn rugzak, netjes opgeborgen en ik ging nog even de stad in. Buiten kwam ik Linda tegen en samen hebben we bij een koffieshop nog wat gegeten. Linda had haar koffer nog niet naar beneden gebracht dus ging terug naar het hotel. Ik ging zelf nog een rondje lopen en kwam daarbij eerst een oefening van de lokale brandweer tegen die een (lege) brancard uit een gebouw lieten zakken. Er stonden nog veel meer brandweerwagens dus ik denk dat ze die actie nog wel een paar keer met andere teams gingen oefenen.

Ik ben links afgeslagen, nog een flink stuk doorgelopen, nogmaals links afgeslagen en uiteindelijk weer in de richting gelopen waarvan ik dacht dat het hotel zou moeten zitten. Daarbij stuitte ik echter op de spoorbanen die uit het nabijgelegen treinstation kwamen en die kon ik dus niet zomaar over. In beide richtingen zag ik geen mogelijkheid om over te steken, dus maar naar rechts gegaan een de treinbaan gevolgt totdat ik er eindelijk overheen kon. Dat was dus pas na ongeveer een kilometer. Eenmaal aan de andere kant had ik niet echt een goed idee meer waar ik was en welke richting het hotel was. En dan komen de gadgets goed van pas. Bij het hotel had ik namelijk de GPS lokatie opgeslagen met mijn telefoon in de applicatie Handy GPS. In deze applicatie kan je vervolgens een kompas oproepen die je verteld welke richting je hotel is en hoever je er vanaf bent (eventueel ook met Google Maps erbij als je internet verbinding hebt). Ik was dus nog ongeveer anderhalve kilometer van mijn hotel in een iets andere richting dan ik dacht.

Onderweg kwam ik nog een soort museum tegen met voor het gebouw een enorm beeld van een walvis en een oude trein. Dit museum lag aan een park met daarin ook een dierentuin, blijkbaar lag mijn hotel vlak achter die dierentuin (had ik helemaal niet gezien, dacht dat het gewoon een parkje was voor ons hotel). Ruim op tijd was ik dus weer terug en langszaam druppelde ook de rest van mijn reisgenoten binnen. Rond 1 uur waren we compleet, op Edith na. Die was vanmorgen namelijk al weer terug naar Korea vertrokken waar ze op de Zwitserse ambassade werkt. We nemen afscheid van Sjaak (die gaat morgen pas terug), Leon (die blijft nog een week in Japan en gaat overmorgen naar Okinawa) en Petra (die blijft nog een week, gaat vervolgens naar Hawaii en daarna mogelijk nog naar Frans Polynesie).

Met de rest loop ik naar het station waar we de metro pakken. Iets meer dan een uur laten staan we op Tokio Narita airport waar we de vlucht naar Hong Kong pakken. Gelukkig is het dit keer een vlucht van Cathay zelf en niet van Dragonair. Cathay heeft namelijk heerlijk ruime zitplaatsen. Het is 3,5 uur vliegen, daarna 2 uur wachten in Hong Kong en dan nog 12 uur naar Amsterdam. Zowaar, waarschijnlijk door de ruime zitplaatsen, heb ik deze keer in het vliegtuig een paar uurtjes kunnen slapen. Om kwart voor 7 stond ik op Schiphol, nam afscheid van mijn reisgenoten en natuurlijk reden er weer geen treinen rechtstreeks naar Almere door storingen en werk aan het spoor. Via Weesp, waar ik overstap op een bus, kom ik uiteindelijk tegen 9 uur weer thuis aan. Tijd voor en lange douche!