Naar Shangri-La (Zhongdian)

Het is vandaag voornamelijk een reisdag en we hebben een rit van in totaal zo’n 5 uur rijden voor de boeg naar Shangri-La. Er is nogal wat verwarring over de naam want in de rest van China mag je die blijkbaar niet gebruiken en heet de stad Zhongdian. Op Wikipedia lees ik echter dat deze stad de naam sinds 2001 officieel mag gebruiken. Oorspronkelijk is het de naam voor een fictionele stad uit een boek.

We zijn ‘s-morgens om half 9 vertrokken en na een rit van ongeveer 3 uur (met een tussenstop) komen we aan bij de Tiger Leaping Gorge. Dit is een diepe kloof waar de Yangtze rivier doorheen loopt. Dit is de langste rivier van Azie die ontspringt ergens in de Himalaya in Tibet en loopt helemaal door tot aan Shanghai aan de oostkust van China (6300 kilometer). Deze kloof is zo genoemd omdat er ooit een tijger over de kloof heengesprongen zou zijn toen hij door een jager achterna gezeten werd. Om foto’s dichtbij het heel snel stromende water te kunnen maken moeten we een trap af van 500 treden. Op zich niet zo’n probleem, maar je moet die treden ook weer omhoog. Er lopen hier mannetjes met draagstoelen om de mensen omhoog te tillen die het niet meer zien zitten. Mijn groep heeft er echter niet zo’n probleem mee en we lopen allemaal omhoog.

Na dit bezoek gaan we eerst lunchen in een restaurant dat heel passend op de 3e verdieping zit (en geen lift natuurlijk), of we niet genoeg trappen hadden gezien. Na de lunch rijden we door en maken nog een tussenstop op een plek waar we mooie foto’s van een vallei en de achterliggende bergen mogen maken. Helaas is het nog erg bewolkt dus de hoogste toppen kunnen we niet zien. Inmiddels zijn we al boven de 3000m hoogte gestegen. We rijden door richting Shangri-La en de hoogste top onderweg meet ik op ongeveer 3330m. Tegen half 5 komen we aan in het Shiner hotel. Zo op het eerst oog weer een prima hotel, alleen jammer dat deze niet in de oude stad zit zoals Fox meestal regelt. Om naar het leuke deel van de stad te gaan zullen we nu een taxi moeten nemen. De internet verbinding in de kamer is wel weer prima, maar wel met de kabel, wifi is alleen in de lobby beschikbaar.

Om 7 uur verzamelen om hier in het hotel wat te gaan eten. We hebben vanavond nog geen zin om naar de binnenstad te rijden en de restaurants in de omgeving van het hotel werden door de lokale gids afgeraden. Het eten in het hotel was wel prima. We hadden deze keer ook een noodles gerecht wat erg lekker was. Na het eten ben ik met Xiao Ying, Ingrid, Madelein en Erik nog wat gaan pokeren. Daarvoor hebben we eerst bij iedereen op de kamers de lucifer doosjes opgehaald. Van de dames bij de receptie kregen we ook nog een paar doosjes zodat we voldoende “chips” hadden om een beetje behoorlijk potje te pokeren. Ingrid lag er als eerste uit en daarna Madelein. Xiao Ying hield het nog lang uit maar toen zij er ook uit lag bleven alleen Erik en ik over en zijn we maar gestopt. Tijd om naar bed te gaan.