Naar Chengdu

Het is vandaag echt alleen maar een reisdag. We gaan vandaag namelijk naar Chengdu, dat een stuk meer in het midden van China ligt (ongeveer 150 kilometer van de plek waar pas geleden die grote aardbeving was). Daarvoor moeten we echter eerst met de bus helemaal terug naar Lijiang waar we het vliegtuig pakken naar Chengdu.

Om 10 over 7 staan Ingrid en Xiao Ying op de deuren te bonzen om iedereen wakker te maken. De wake-up call van 07:00u was namelijk helemaal niet geweest. Ik was echter al lang weer wakker en al bezig met mijn koffer en rugzak enigszins opnieuw in te delen. Alle vloeistoffen moeten namelijk weer in de koffer voordat ik die op de gang zet. Na een ontbijtje in een nagenoeg leeg restaurant (blijkbaar zijn we de enige gasten in dit hotel op dit moment) stappen we in de bus voor een rit van een kleine 5 uur. Tussendoor stoppen we alleen voor het maken van een foto van de met sneeuw bedekte bergtoppen en voor de toiletten.

Rond een uur of 1 zijn we in Lijiang waar we een Hotpot gaan eten. Dit is een bak met bouillon met in het midden een bakje met iets van hete kolen. In die bouillon worden van allerlei dingen gekookt, zoals wat vlees, prei, tofu, tomaat, etc. Terwijl je aan het eten ben moet je dus regelmatig nieuwe dingen in de bouillon gooien. Omdat wij er veel te veel in gooiden bleef de bouillon niet goed koken en haalde ze de pot af en toe weg om hem weer aan de kook te brengen. Na het eten hebben we nog wat in de zon gestaan buiten, dat waren we niet gewend van Lijiang. Iets eerder dan gepland gingen we naar het vliegveld. Na een flink tijdje wachten op een vrij saai vliegveld vliegen we iets voor 6 uur met Beijing Capital Airlines (vroeger Deer Jet) vlucht JD5136 in iets meer dan een uur naar Chengdu dat een kleine 700km naar het oosten ligt.

Chengdu is een flinke stad met 14 miljoen inwoners en het is hier lekker warm (rond de 30 graden). Het is hier duidelijk heel modern en we zien veel Apple en Samsung winkels. De dames zijn ook blij met alle winkels die ze zien van bekende merken (Armani, Gucci, etc, etc). We verblijven hier in het Tianfu Sunshine Hotel, veruit heb beste hotel van deze reis. We blijven hier 3 nachten omdat de trip naar Ya’an niet doorgaat (vanwege die aardbeving). De airco werkt hier prima en de bedden zijn heerlijk zacht. Een verademing na 2 weken spijkerharde bedden! Na snel de spullen op de kamer gegooid te hebben verzamelen we in de hotelbar voor een drankje. Eindelijk ook eens een echte bar, waar je tenminste een lekkere cocktail kan bestellen. Ronde een uur of 10 gaan we toch maar naar de kamers want morgen komt om 6 uur de wake-up call.