De grens over naar Tanzania en door naar Victoriameer

Ik heb redelijk geslapen, het is wel weer lekker een bed, maar het bed is wel erg kort en het is dicht aan het einde zodat ik mijn voeten niet buitenboord kan steken. Ik was wel blij dat ik de klamboe naar benende gelaten had want ik hoorde bij het ontbijt meerdere mensen klagen over de muggen. We nemen om 7 uur afscheid van Sheila en de studenten, we hebben weer een lange dag voor de boeg.

We zouden onder andere een stop maken bij een fabriek waar shirts bedrukt worden, maar onze reisleidster was hier 3 jaar geleden voor het laatst geweest en wist niet meer waar het was. De chauffeur wist het ook niet. Dus reden we direct door naar de fabriek waar dingen uit zeepsteen gemaakt worden. Daar hebben we ook de lunch gebruikt. Ik heb mezelf ingehouden en niets gekocht ondanks dat er best leuke dingen bij zaten, maarja, over een paar dagen moeten we met een vliegtuig naar Zanzibar en dan mag de koffer maar 15kg zijn.

Rond 3 uur zijn we bij de grens aangekomen. We moeten eerst langs de Keniaanse grenspost om het land te verlaten en vervolgens door de Tanzaniaanse grenspost om daar binnen te komen. Dit ging allemaal heel soepel, alleen duurde het voor de bus een stuk langer zodat we uiteindelijk toch anderhalf uur bezig waren. Daarna moesten we nog 2 uur met de bus om bij de campsite aan het Victoria meer te komen. Daar bleek dat er nog 2 trucks stonden en de beperkte plaats voor tenten was al erg druk bezet. De campsite ligt wel mooi op enkele meters van het strand, maar zwemmen mag toch niet omdat er Bilharzia in het water zit.

Er was ook nog maar 1 upgrade naar een kamer beschikbaar en er waren 5 gegadigden (waaronder ik). Ik ben met 3 anderen gaan kijken naar een zeer eenvoudig hotel ernaast. Dit bleek van zeer bedenkelijk niveau maar omdat geen van ons zin hadden in een tent hebben we toch hier kamers genomen. Na het eten begint de vis (Tilapia) in mijn buik op te spelen. Dat is niet lekker in een hotel met een toilet zonder bril en een toiletruimte die met de lekkende douche gedeeld wordt.