Te Anau and Doubtfull Sound

Vakantie vieren valt soms niet mee, we moeten vandaag namelijk al om 6:55 uur klaar staan,dan worden opgehaald door de organisatie waarmee we de Doubtful Sound gaan bezoeken. Tenminste, 13 van ons (inclusief Evelien), de andere 5 gaan naar Milford Sound, het andere bekende fjord dat wat meer toeristisch is (en een stuk goedkoper).

De bus pikt eerst nog wat andere mensen op in de stad bij diverse motels en met een volle bus rijden we in een kwartiertje naar Lake Manapouri waar we bij het plaatsje Pearl Harbour op de eerste boot stappen. Die vaart ons in 50 minuten naar de energiecentrale waarbij we al een mooi uitzicht hebben op de bergen rondom het meer. We zitten dan al in-the-middle-of-nowhere en daar is een weg aangelegd die naar de Doubtfull Sound fjord loopt. Die weg is ooit aangelegd om materialen voor de bouw van de energiecentrale aan te leveren. Aanpassing van andere wegen door het binnenland zou anders nog meer gekost hebben. Toch was deze weg destijds de duurste weg ooit aangelegd Nieuw-Zeeland. En dat voor een weg die dus geen enkele aansluiting heeft met de rest van het wegennet.

Na een busrit van drie kwartier over de pas, waarbij we de jungle zien veranderen komen we bij de fjord aan. In dit gedeelte valt 4-5 keer zoveel regen als aan de andere kant van de bergen, vandaar dat de jungle hier zo dicht is ondanks gebrek aan goede ondergrond. Er is namelijk geen aardlaag, het groeit allemaal op rotsen. Blijkbaar groeien er eerst mossen, die geven houvast aan varens en op die laag kunnen bomen dan weer houvast vinden. Die speciaal uitziende bomen waren overigens de inspiratie voor de Ents in de Lord of the Rings films.

Wij stappen de boot in en varen 2,5 uur door de Doubtfull Sound. Een prachtige omgeving met mooie uitzichten, soms mysterieus in nevel gehuld, het kevert mooie plaatjes op. Het grootste deel van de tour sta ik op het topdek en dat valt soms niet mee, met name als de boot met 40 km/u tegen de wind in vaart. Dan waaien de stiksels bijna uit je jas. Maar op een punt liggen we ook even stil en wordt de motor uitgezet, en dan besef je pas echt de schoonheid van deze plek vanaf het water, ongerepte natuur op de dicht begroeide hellingen en het enige dat je hoort zijn wat vogelgeluiden. Een paar keer tijdens de tour ga ik ook op het benedendek kijken, of achter waar de twee sterke motoren een imposante golf opwerpen, of binnen voor de gratis koffie en even rustig de meegenomen lunch te nuttigen.

Als de tour is afgelopen moeten we weer dezelfde route terug, dus eerst weer die bus, dan de boot en dan weer een bus. Kwart over drie zijn we weer bij het hotel. Ik ga met Geert nog even door de winkelstraat, Geert wil wat souvenirs kopen, ik wil even bij de drogist kijken voor Bushman Wax (beste anti-muggen spul dat er te koop is naar mijn mening, maar helaas in Nederland niet te koop) en naar de supermarkt voor wat fruit. Daarna gaan de andere mannen naar grot met de gloeiwormen, ik heb die excursie niet geboekt en ga even aan mijn blog werken want ik loop wat achter. 8 uur verzamelen we weer voor het diner en achteraf drinken we nog wat. We maken het weer niet te laat want ook morgen vertrekken we weer om 7 uur voor de langste reisdag van deze vakantie.