Segway Tour en dan terug naar huis

Het zit er bijna op, onze laatste dag hebben we in principe geen programma dus lekker eens een keertje uitslapen. Els en Mieke blijven langer in Nieuw Zeeland en daar hebben we eerder al afscheid van genomen, Paul en Tineke vertrekken vanmorgen vroeg al (half 7), die gaan eerst terug naar Auckland en daarna door naar Australië waar ze met familie nog verder vakantie gaan vieren, van hun hebben we gisteren afscheid genomen. Dus kom ik pas om half 9 mijn bed uit, uiterlijk 10 uur moeten we de kamers uit zijn.

Ik heb met Marc, Ralf, Edwin en Geert voor vanmorgen nog een Segway Tour geboekt. Dus nadat de onze spullen in een van de twee kamers dumpen die nog tot ons vertrek worden aangehouden gaan we op pad. De bedoeling is eerst ergens ontbijten en dan om 10:30 bij het park zijn waar ze met de Segways ons op staan te wachten. De wandeling was iets langer dan de geplande 30 minuten, dus het ontbijt wordt een snel broodje bij een tankstation. Precies om 10:30 zijn we bij de Segways. We krijgen eerst een uitgebreide instructie over hoe je met zo’n ding moet rijden en je moet daar even een knop voor omdraaien. Je moet het apparaat namelijk de balans laten vinden in plaats van dat zelf te proberen. Anders sta je de hele tijd te schommelen. Het op en afstappen is in principe ook best makkelijk, je moet er alleen even aan denken dat je recht opstapt en niet het stuur gebruikt om je op te trekken want dan gaat het mis, dan wil het ding ineens een bepaalde kant op. Ook bij afstappen moet je daar op letten. Het vaart maken of afremmen doe je door licht voorover of achterover te leunen. Het stuur gebruik je alleen maar om te sturen, dus niet vooruit of achteruit drukken, dat werkt niet. En met name dat moeten we even goed oefenen om vooral snel te kunnen stoppen. Naast die remtesten rijden we op een basketbalveldje in het park een paar keer heen en weer, doen een paar oefeningen (heuvel op en af, rijden op een schuin oppervlak, etc) en dan gaan we op pad.

We hebben de combi-tour en die neemt ons eerst door het park. Daar kunnen we mooi ook een beetje verder oefenen zonder gelijk door het verkeer te manoeuvreren. We stoppen onder andere bij een varen-parkje dat ooit door een rijke vrouw vanuit een soort wereldtentoonstelling hierheen verplaatst is. Verder langs een paar mooie panden en dan gaan we ook nog een stuk de stad in. Daarbij komen we onder andere langs de kathedraal, die er nog steeds zo bij staat als net na de aardbeving van 2011. Ze zijn sindsdien al aan het kibbelen of hij herbouwd wordt of niet (en waar het geld vandaan moet komen). Blijkbaar is nog niet zo lang geleden (september 2017) het besluit genomen dat ze hem toch gaan restaureren. We rijden ook langs het kleine winkelcentrum dat is opgebouwd uit zeecontainers. Al zou je dat van de voorkant vaak niet zeggen, ze zien er heel netjes uit. We komen onderweg ook nog een paar reisgenoten tegen, onder andere Marco bij de kathedraal en Helma en Annemieke bij de zeecontainers. Aan het einde van de rit doen we in het park nog een wedstrijdje. Daarbij zijn Marc en Geert zo fanatiek dat ze met Segway en al onderuit gaan in het natte gras. Marc zelfs 2 keer. Ik doe zelf maar rustig aan, maar wordt daardoor wel samen met Geert gedeeld laatste over 3 heats.

Rond een uur of twee zijn we bij het hotel. Precies op tijd om Britt nog uit te zwaaien, die had zelf vluchten geregeld (omdat ze eerder naar Nieuw Zeeland was gekomen) en vliegt terug via Auckland. Half vier worden wij opgehaald en bij het vliegveld afgezet, onze vlucht vertrekt 18:45. Dus het lange wachten gaat beginnen. We vliegen eerst naar Sydney, waar het vliegtuig uit moeten. Een kleine 2 uur later vliegen we door naar Dubai, het langste stuk van een uur of 14. In Dubai hebben we 3 uur overstaptijd en daarna nog 7 uur vliegen naar Amsterdam waar we ongeveer kwart voor 1 in de middag aankomen. In totaal van vliegveld Christchurch tot en met Amsterdam zijn we 29 uur onderweg. Gelukkig zijn die A380’s van Emirates behoorlijk ruim opgezet (ik kon zelfs met enige moeite al zittend mijn benen strekken) want ik had op het langste stuk helaas geen stoel aan het gangpad maar bij het raam. In Amsterdam duurt het nog lang voordat ik mijn koffer heb omdat een van de banden hapert. Ondertussen nemen de mensen die de koffer al wel hebben een voor een afscheid en als ik mijn koffer heb neem ik afscheid van het restje en ga de trein opzoeken. Nog voor 2 uur sta ik weer in Almere…