Sinharaja Regenwoud

Om 05:30u gaat mijn wekker, maar ik was al eerder wakker geworden door de regenbui die hard op de golfplaten daken van de huisje neerstortte. Snel wat kleding aan en naar het ontbijt. Omdat dat toch niet zo snel gast als gedacht is het toch al kwart voor zeven voordat we wegrijden.

We gaan nu een wandeling maken door het regenwoud. De reisleider had ons al een paar keer gewaarschuwd dat er bloedzuigers (leeches) ziten dus waren we goed voorbereid vertrokken met lange broeken waarvan we de pijpen in onze sokken hadden gestopt. Ook hadden diverse mensen een soort gel gekocht dat je op je schoenen moest smeren om de bloedzuigers op afstand te houden. Echt helpen doet dat ook niet want het is inderdaad heel erg hier. Ik heb zeker 10 van die krengen van mijn schoenen en broek moeten verwijderen tijdens de wandeling,  sommige anderen een veelvoud daarvan. Het zijn overigens hele dunne beestjes, niet van die dikke dingen uit de film.

Tijden de wandeling, die zo’n 5,5 uur duurde in plaats van deze aangekondigde 3 uur, zien we wat vogels, grote spinnen, verschillende soorten hagedissen, een slang en de nationale vogel van Sri Lanka, wat gewoon een wilde haan blijkt te zijn. Verder wel veel vogels gehoord, maar weinig gezien. Tegen 1 uur zijn we weer terug bij de kamers waar we even opfrissen en dan gelijk weer bij de lunch aanschuiven. Daarna ga ik een stukje blog bijwerken en wat lezen net als een paar anderen. Er zijn er nog drie die weer een duik gaan nemen in de rivier. Vanmorgen was er nog even sprake van dat we mogelijk vandaag al gelijk door zouden rijden naar het strand omdat hier verder niet veel te doen is, maar dat liep toch op niets uit.

In de middag gaan we nog naar een waterval. De informatie die de reisleider daarvoor gaf was echter erg slecht want ik was in de veronderstelling dat we er naartoe zouden rijden en we moesten slippers aan omdat we ook door het water zouden moeten lopen. De bus bracht ons echter 500 meter van het hotel waar we vervolgens 2,5 km bergop moesten lopen. Als ik dat geweten had dan had ik mijn bezwete kleding van vanmorgen weer aangetrokken in plaats van een schoon shirt. Ook hier zaten die bloedzuigers dus slippers waren ook al niet handig en als klap op de vuurpijl moesten we ook nog eens door een stijl modderig pad naar beneden klauteren… op slippers. Dat laatste heb ik maar niet gedaan en ben terug gaan lopen. Twee andere reisgenoten hebben die klim ook overgeslagen.

Terug in het hotel nog even relaxen, douchen en dineren. Toen was het tijd om het eten van deze 2 dagen af te rekenen en dat was even schrikken. Prijzen van 1500 – 2000 rupee voor een buffet terwijl we tijden deze reis vaak voor de helft hebben gegeten. Je hebt hier alleen geen keuze maar wel raar dat ze die prijzen niet vooraf gemeld hebben want dan hadden sommige van ons waarschijnlijk wel een keer een lunch of ontbijt overgeslagen. We nemen nog een drankje en spelen nog een spelletje voordat we om 10 uur naar de kamers gaan. Morgen vertrekken we weer heel vroeg, 06:15u ontbijt.