Bishkek – Almaty (Kazachstan)

Het einde komt in zicht, vandaag rijden we namelijk voor het laatst een flink stuk in de bus naar de laatste stad die we bezoeken; Almaty. Morgenavond gaan we om middernacht naar het vliegveld waar we dan om 04:00 vertekken.

We zitten om half 9 alweer in de bus en een klein uurtje later staan we weer bij de grenspost tussen Kirgizië en Kazachstan.  Een ander dan vorige week hotel hij er wel sprekend op leek. Alle spullen moeten weer uit de bus en ondanks de drukte gaat het allemaal toch weer redelijk vlotjes. Al met al heeft het misschien een half uur gekost. We rijden in een paar uur tijd naar Almaty waarbij we onderweg weer bij een wegrestaurant stoppen voor de lunch.

Kwart over twee komen we bij Hotel Otrar aan. Een oud Sovjet hotel dat betere dagen gezien heeft. De airco in de kamer is nog uit het jaar kruik en maakt zoveel herrie dat je daar nooit in gaat kunnen slapen. De koffers gaan de kamer in en ik loop met Ewoud, Frans en Leon een paar uur door de stad waarbij we wat foto’s maken en twee keer een terrasje opzoeken. Daarmee hebben we alle bezienswaardigheden in de buurt van het hotel wel gezien, met als hoogtepunt de Zenkov kathedraal.

Half 8 hebben we afgesproken voor het afscheidsdiner dus zorgen we dat we op tijd in het hotel terug zijn en eerst nog even kunnen douchen. We gaan eten bij een Chinees restaurant waar het eten op die typische ronde draaitafels wordt gezet zodat je zelf kan nemen wat je lekker vind. Het eten is prima alleen zitten we wat krap omdat twee kennissen van Paul (die een tijd in dit land gewerkt heeft) ook aanschuiven. Midden in de avond wordt even gestopt en wordt na een speech van Paul de fooi (die we vanmorgen ingezameld hebben) aan Gerdien overhandigd. Na nog wat natafelen zijn we rond half 11 weer in het hotel waar ik snel het toilet weer opzoek want d maag rommelt wat vandaag.