Almaty

Onze laatste echte dag in Kazachstan is aangebroken, komende nacht vliegen we namelijk naar huis. Maar nu hebben nog een hele dag voor ons waar we zeker van gaan genieten.

Gisteren hebben we al veel van de stad in de directe omgeving van het hotel gezien, vanmorgen hebben we met een flinke groep besloten om omhoog te gaan met het openbaar vervoer, eerst naar Medeo waar we de beroemde schaatsbaan bezoeken. Deze baan was tot eind jaren 80 de baan waar alle wereldrecords werden gereden omdat deze op 1680m hoogte ligt. Maar met de komst van overdekte hooglandbanen is deze enigszins in vergetelheid gegaan. Toch ziet het stadion er nog prima uit, de baan zelf, waar nu geen ijs meer op ligt (het is hierboven ook gewoon 25-26 graden) ziet er wat desolaat uit.

We gaan met kleine busjes nog verder omhoog naar het skigebied van Shymbulak (de kabelbaan was gesloten helaas) waarvan de basis op 2280 meter ligt. De top van de pisteligt nog 1000 meter hoger. Onderaan de piste zaten wij dus allemaal in korte broek met een sfeertje alsof we bij het strand op een tropisch eiland zaten, terwijl er toch echt nog een paar mensen op de skies naar beneden kwamen. Ok, ze moesten onderaan wel wat oppassen omdat er daar geen sneeuw meer lag, maar toch een rare ervaring.  Na een bakje koffie splitse de groep zich op, An en Tom waren al gaan wandelen, de rest vertrok ook, en ik ging met Ewoud en Frans in de bus weer naar beneden, terug naar de stad.

We stappen op de gok ergens uit en lopen stukje tot we een leuk restaurant met terras vinden. Dat was een top keuze, heerlijk relaxed sfeertje, goed eten en goede WiFi, zodat we ook zien dat we precies op de goede hoogte zijn uitgestapt voor het Republican Square. Daarna lopen we rustig zigzag door de stad terug naar het hotel (kleine 3 km) langs Astana Square, nog wat andere bezienswaardigheden en een leuke koffietent. Als we net over 5 uur in het hotel aankomen zijn de anderen ook al terug en is men zich aan het voorbereiden voor een bezoek aan het theater (die heb ik overgeslagen). We denken wat en gaan uiteindelijk eens douchen. Sommige van de mensen die niet naar het theater gaan spreken al om half 8 af, dat is ons te vroeg. Wij gaan om half 9 pas eten. Daarna lopen we nog wat verder op zoek naar een plek voor een drankje en komen we Chris, An en Tom tegen. We drinken nog gezellig een drankje en dan terug naar het hotel om de koffers te pakken en om 12 uur klaar te staan…