Mago National Park en Mursi stam

De nacht is gelukkig redelijk goed verlopen, gisteravond een keer naar het toilet moeten rennen maar daarna geen last meer gehad. Ik lag al vroeg in bed, dus was ik vanmorgen ook vroeg op. Mooi tijd om even een paar blogberichten te publiceren, de foto’s zijn vannacht allemaal al gekopieerd naar mijn webserver.

We zitten nog steeds strak op het schema, dus weer 7 uur ontbijt en half 8 vertrek (dat laatste loopt meestal wel wat uit). We gaan vandaag het Mago Nationaal Park in, naar een dorpje van de Mursi stam. Vlak nadat we Jinka verlaten stapt de lokale gids in en een stukje verderop bij een mooi uitzichtpunt vertelt deze gids alvast wat over dit park. Blijkbaar lopen hier nog wel wat dieren rond, waaronder olifanten en leeuwen. Maar dit park is immens groot en die dieren zitten vooral in het midden, dus weinig kans dat we die te zien krijgen. De Mursi wonen aan de rand omdat in een nationaal park blijkbaar geen mensen mogen wonen. Ze zijn er blijkbaar dus ooit gewoon uitgezet, raar eigenlijk.

Het is dik anderhalf uur hobbelen over een slechte weg met de Landcruisers, halverwege pikken we nog een paar rangers op. Een daarvan stapt in de auto waar Peter en ik al op de achterbank zitten (beide niet de kleinste) en dit is duidelijk de auto met de minste ruimte. We zitten dus als haringen in een ton en dat was niet bevorderlijk voor mijn knie, ik heb dan ook de eerste 5 minuten mank gelopen bij het Mursi dorp. De Mursi zijn erg opdringerig met het “Foto, foto, 5 Birr” en daar hou ik niet zo van dus heb ik ook maar twee foto’s gemaakt. We blijven maar een half uurtje voordat we weer aan die rit van anderhalf uur terug beginnen. Gelukkig mag ik nu voorin zitten, dat scheelt wel wat. Met 5 mensen in die auto zorgt er ook voor dat het erg warm wordt (buiten is het ook dik boven de 30) en raampjes kunnen maar spaarzaam open vanwege het stof. Ook heb ik maar weinig water bij me en de voorraad is blijkbaar op. Ik krijg gelukkig nog wel wat van Peter.

We stoppen vlakbij Jinka bij een gezin waar we koffie, bananen en popcorn krijgen. Anne geeft hier ook wat babykleding af die ze uit Nederland had meegenomen, daar zijn ze hier heel blij mee. Terwijl we hier zitten voel ik alle kracht uit mijn lichaam wegtrekken door de warmte en waarschijnlijk gebrek aan vocht. Ik gooi er snel nog een muesli reep in die wel een beetje helpt. Gelukkig is vrij snel daarna de lunch waar ik het colaatje in een keer achterover sla en tijdens het eten ook nog bijna een hele liter water drink (die ik overigens eerst lekker koud in mijn nek leg). Het eten is hier heerlijk en het is maar 5 minuten lopen van ons hotel, dus bestellen we ook gelijk voor vanavond.

Terug in het hotel hebben we een uurtje voor onszelf en daarna staat er een bezoek aan het lokale stammen museum op het programma. Ik besluit deze keer echter niet mee te gaan. De meeste vertrekken wel, er blijven er geloof ik nog 2 achter. Ik werk mijn blog verder bij en half 5 duik ik maar eens onder de douche. Als iedereen terug is en gedouched heeft lopen we in het donker naar het andere restaurant. Dat is nog best een uitdaging, om daarbij de slootjes, gaten in de weg en andere rommel te ontwijken. Maar gelukkig gaat het allemaal goed, ook de terugweg. Tegen een uur of 10 lig ik alweer in mijn bed.