Galapagos: Tortuga Bay en transfer naar San Cristobal

We hebben de ochtend ter vrije besteding, om 13:15 worden we opgehaald voor de transfer naar het volgende eiland. Bij de introductie eergisteren vertelde de lokale reisagent dat er op loopafstand van het hotel een mooi strand zit met een natuurpark waar leguanen rondlopen. Dat leek ons wel wat.

Omdat we zoveel mogelijk van onze dag willen maken stonden we voor 6 uur al klaar voor het ontbijt. We waren er allemaal van overtuigd dat men had gezegd dat ontbijt vanaf 6 uur mogelijk was. Maar helaas, dat bleek dus niet zo te zijn. Ontbijt was er pas vanaf 06:30. Na enig morren en overwegen om dan maar een paar Snelle Jelle die ik nog had als ontbijt te nemen, besluiten we toch maar te wachten. Het ontbijtje gaat snel naar binnen zodra het kan en 10 voor 7 lopen we naar Tortuga Bay. Het nationale park begint al op eenmaal honderd meter van ons hotel, maat het is best een stevige wandeling van 2,5km voordat we bij het strand komen. De zee hij dit eerste strand, met mooi wit zand en hoge golven, is blijkbaar gevaarlijk want je mag hier niet zwemmen. Het is nog een flink stuk over het strand naar de baai waar wel gezwommen mag worden en de leguanen zitten.

En leguanen lopen er inderdaad in overvloed. Van die lelijke zwarte beesten die rustig in het zand of op een rots blijven liggen zelfs als je er dicht bij in de buurt komt. Dat levert natuurlijk wel wat mooie foto’s op. Nadat we genoeg leguanen op de foto hebben gezet lopen we naar het strandje in de baai, zetten we de snorkel op die we meegenomen hebben en gaan we eens zien wat we hier kunnen spotten. Dat is op zich niet veel omdat het zicht hier ook niet best is. Maar opeens zie ik iets groots boven water komen en als ik beter kijk is het een vin van een haai, zo een met een witte punt aan de vin. Hij zwemt naar een lagune met heel laag water en daar kunnen we hem goed zien. Wel komt er zelfs nog een bij en soms zwemmen ze vlak langs je heen. Later zien we wel nog veel meer hier.

Rond een uur of half 11 beginnen we terug te lopen en een uurtje later zitten we weer bij het hotel waar we blijkbaar al om 10 uur hadden moeten uitchecken. Gelukkig mogen we toch nog even douchen om het zoute water af te spoelen. Daarna gaan we nog even naar de Galapagos Deli om iets te eten te halen. De kleine pizza’s hier zijn heel erg lekker, een aanrader! Daarna is, het wachten tot we vertrekken. Bij het vertrek moet de hele koffer weer gecontroleerd want je mag geen verse etenswaren of iets dergelijks meenemen. Met een klein bootje worden we weer naar een speedboot gebracht waar we met een man of 20 in gepropt worden. Vervolgens een zeer oncomfortabele trip van dik 2 uur in er heel hard varende boot die continu opzet water neerkomt met harde klappen. En is zit vrij voorin dus voel het meeste daarvan, kreeg gewoon last van mijn rug.

Tegen half 5 zijn we bij ons laatste hotel in Galapagos, het Katarma hotel. Het ziet er van buiten mooi uit maar het lijkt wel net een flinke opknapbeurt gehad te hebben. De kamers zelf zijn groot, bijna 2 losse kamers, maar geen airco (en het is hier best warm). Ook de inrichting is wat karig. We lopen om 6 uur richting de boulevard, veel minder toeristisch dan Puerto Lopez. Er zitten hier heel veel zeeleeuwen op het strand en op de boulevard, maar het is al donker dus de foto’s komen morgen wel. We eten heerlijk in een hotel aan het einde van de boulevard en gaan weer vroeg naar bed. Morgen hebben we weer een hele dag excursie.