Galapagos: Kicker Rock

We worden vanmorgen weer opgehaald voor een dagtour, echter deze keer gelukkig niet weer zo heel erg vroeg… half 9 zal het busje voor de deur staat. In theorie kunnen we dus uitslapen, maar omdat er hier geen airco is, en de temperatuur in de kamers toch behoorlijk boven de 25 oploopt is uitslapen niet echt een optie. Ik zit dus om 7 uur al buiten om even wat foto’s te uploaden (internet werkt niet in mijn kamer).

Na een prima ontbijtje (we zijn de enige gasten in dit hotel dus we krijgen alle aandacht) worden we opgehaald en rijden we 2 straten verder naar het kantoor van Darwin Scuba (dat hadden we ook wel kunnen lopen). Daar moeten we de duikbril en zwemvliezen passen en ook nog een wetsuit want blijkbaar is het water koud. Pfft, wat een gedoe om zo’n ding aan te trekken. Als we alles verzameld hebben lopen we naar de pier. Daar staan nog 7 andere mensen die met deze tour meegaan, 3 uit Israel, 3 uit Ecuador en een Brit. Het is even wachten voordat het onze beurt is om te mogen vertrekken, dat wordt bepaald door de marine in deze haven, maar een half uurtje later zijn we toch onderweg. Het is een klein uurtje varen, gelukkig niet zo hard als de trip van gisteren, gewoon een relaxed boottripje. We stoppen eerst bij een strand om daar al even rond te kijken en te snorkelen. Er is weer niet zoveel te zien aan dieren dus we zijn wel weer een beetje teleurgesteld. We gaan snorkelen, maar hier nog zonder pak en het is inderdaad fris als je erin gaat, maar daarna vind ik het wel meevallen. We zien hier wel wat vissen, maar niet veel. Dan spotten we een flink grote zeeschildpad die rustig aan het ‘grazen’ is en dat maakt al een hoop goed.

Even later varen we door naar Kicker Rock. Ik kon vanaf de plek waar ik zat niet vooruit kijken, maar dan ligt de boot ineens onderaan een aantal recht uit de zee omhoog stekende rotsen van tientallen meters hoog… erg imposant. Snel de pakken aan, snorkels op en het water in! Wat we in het water zien maakt alles goed! We liggen nog maar net in het water of we zien de eerste haaien al onder ons zwemmen. Even later ook nog een zeeschildpad. Het krioelt hier van de vissen en even later zien we de eerste rog langskomen. En die was niet alleen! Een hele groep komt langs van een stuk of 10-15 roggen. Daarna zien we weer diverse haaien en terwijl ik die aan het fotograferen ben komt er ineens een zeeleeuw op centimeters van me langszwemmen. Ik maar meer van schrik dan gepland een foto, niet een beste, maar bijzonder genoeg om te bewaren. We zien nog een groep roggen langskomen, en van de andere kant ook een groep. Vlak daarachter zit een groep van een stuk of 7-8 haaien. Je komt hier ogen tekort! Na een klein uurtje (waarbij ik het overigens nog steeds niet koud heb, dus dat pak vond ik wat overdreven) gaan we er uit om te lunchen.

Na de lunch is er de keuze om nog 15-20 minuten te snorkelen, maar er zijn blijkbaar ook walvissen gesignaleerd. Dus we laten het snorkelen zitten en nadat de Israeliers terug zijn (die waren aan het duiken in plaats van snorkelen) varen we met de boot richting de plek waar de walvissen gespot zijn. En er blijken inderdaad een aantal bultruggen rond te zwemmen die af en toe boven komen voor lucht, soms met de bekende fontein die omhoog geblazen wordt. Ik heb zelf een paar foto’s van de ruggen die boven komen, een reisgenoot heeft de blaasactie op de foto, die hoop ik nog van hem te krijgen. Helaas zit deze dag er daarmee op. Ik had graag nog wel een uurtje terug gewild voor het snorkelen.

Het is eigenlijk nog best vroeg als we weer in het hotel terug zijn… rond half 4. Even opfrissen, genieten van een lekkere koude cola en rond een uurtje of 5 gaan we nog even naar het strand om daar de zeeleeuwen deze keer in het daglicht goed op de foto te krijgen. Die beesten liggen daar heerlijk lui in de zon, nemen af en toe een duik en trekken zich niets van mensen aan. Heel soms komt er ineens een overeind en naar je toe hobbelen, en dan nemen we toch maar afstand want ze hebben best een bek vol scherpe tanden dus we nemen maar geen risico. Rond een uur of half 7 gaan we eerst nog bij Darwin Scuba de foto’s en filmpjes ophalen die de guide met zijn GoPro gemaakt heeft. Ik denk dat ik ook maar zo’n ding ga kopen want die beelden zien er heel wat beter uit dan wat ik met mijn kleine onderwatercamera gemaakt heb. Ik krijg die beelden hopelijk ook nog een dezer dagen. We eten vandaag simpel bij fastfood tent, een paar stukken pizza en knoflookbrood als voorgerecht en ik neem daarna een lekkere hamburger. We maken het niet te laat, de meeste willen hun koffer nog eens opnieuw inpakken voor het vertrek morgen.