Via Sacramento en de wijngebieden naar San Francisco

Het ontbijt afrekenen in dit hotel is een ervaring op zich… Als je de rekening vraagt duurt het al zeker 10 minuten voordat je die krijgt, dan komen ze alleen het mapje ophalen van iemand die met creditcard betaalt, en nog een kwartier later komen ze je dan vertellen dat als je met cash betaalt en wisselgeld terug wil, dat je dan naar de kassa moet lopen. Dat had ze ook wel gelijk mogen vertellen!

Gelukkig was ik ruim op tijd gaan ontbijten en om 8 uur vertrekken we weer. Het is nu eindelijk een beetje afgekoeld, maar nog ruim warm genoeg voor de korte broek. We rijden eerst een stukje en maken dan een stop bij de hoofdstad van California: Sacramento. We gaan het State Capitol Building in, blijkbaar mag iedereen hier altijd de staatsgebouwen inlopen. Je moet wel eerst langs de strenge controles en door detectiepoortjes. Zeker nu er weer aanslagen in Frankrijk, Tunesie en Koeweit zijn geweest is het allemaal weer heel streng. We kijken in de 2 regeringskamers die beide leeg zijn. Blijkbaar is de vrijdag hier niet echt een drukke werkdag voor de overheid. We gaan daarna een stukje Old Town bekijken, dit stukje van de stad is nog in oorspronkelijke staat gehouden met vlonders als stoep en kinderhoofdjes op straat. Dat laatste is voor ons niet zo bijzonder, maar hier in Amerika zie je dat nergens meer. We hebben hier tijd voor koffie maar de meesten laten zich verleiden tot een lekker ijsje.

Daarna rijden we nog een uurtje door de Wine Country van California en stoppen we in het plaatsje Sonoma. We hebben een dik uur om het historische centrum te bekijken met een mooi parkje, en om lekker te lunchen. Er zitten hier 2 goede broodjes zaken dus we kunnen kiezen. Voor de liefhebbers zijn er ook nog wijnproeverijen, ik sla zelf over. En dan gaan we door naar San Francisco. Anita vertelt dat dit inmiddels de duurste stad van de VS is om in te wonen, duurder dan New York zelfs inmiddels. In de afgelopen jaren is wel de sfeer hierdoor heel erg verandert en is er ook veel meer hoogbouw gekomen om mensen te kunnen huisvesten. We rijden San Francisco in en het is gelijk bewolkt. Dat hebben we deze reis nog niet echt gezien. Blijkbaar is dat hier heel normaal, het hele jaar door komt de mist vanuit zee de stad in en dat houdt het in de zomers koel en in de winters (relatief) warm. Het is hier dus zelden meer dan 20-22 graden.

Dat was dus ook goed te merken toen we de bus uitstapte bij de Golden Gate brug. Iedereen wist niet hoe snel ze de jassen of versen aan moesten trekken. Veel meer dan 20 graden was het niet en met de flinke wind voelde het nog veel kouder. We maken een wandeling over de brug (best nog een flink stuk) en stappen aan de overkant de bus weer in. Jammer dat de brug in de mist hangt dus de beste foto’s zijn het niet. Daarna rijden we door naar het Withcomb hotel. Een hotel van het type “oude glorie” een zeker niet een van de beste hotels op deze trip. Wat jammer is, want ik blijf hier (met verlenging) 4 nachten. Het ligt wel midden in de stad op de bekendste straat (Market Street), nadeel is echter dat dit met name ‘s-nachts niet echt een goede buurt is. Er lopen hier heel veel zwervers rond en het stinkt op sommige delen van de straat vreselijk naar urine. Wat weer wel bijzonder is, is dat het hoogtepunt van de Gay Pride, de parade, zondag hier voor het hotel langs komt.

We spreken vanavond af om half acht om alvast een soort afscheidsdiner te houden. Morgen zijn we er nog wel allemaal, maar dan hebben mensen verschillende agenda’s en is het moeilijker afstemmen met die festiviteiten die hier zijn. Bijna iedereen gaat mee naar een restaurant in Chinatown op de 4 jonge meiden na. Het is erg gezellig en na afloop nemen we nog een drankje met een select groepje bij een Ierse pub. We wilden daarna nog naar een andere pub, maar halverwege de wandeling haken we toch maar af en gaan het hotel in.