San Francisco stadstour en Alcatraz

We gaan vandaag eerst een gezamenlijke city tour doen met de bus en vanmiddag zijn we dan vrij om zelf onze gang te gaan. Dat komt er voor de meeste op neer dat we naar Alcatraz gaan waarvoor een groot deel van de groep meer dan een maand geleden al kaartjes heeft gekocht online.

We vertrekken om 9 uur voor de stadstour met de hele groep behalve de 4 jonge dames, die gaan weer hun eigen gang. We rijden eerst langs Union Square en vlak lunch China Town waar we gisteren ook gegeten hebben. We maken een korte stop bij Lombard Street, maar een enorm eind weg van de bekende slingerweg die van deze afstand ook niet echt goed te fotograferen is. Daar ga ik morgen nog wel een keer langs. We stoppen ook nog bij St. Mary, een hele moderne kerk die er van buiten uit ziet als een wasmachine. Niet zo interessant vind ik zelf. Het is duidelijk al druk in de stad vanwege de Gay Pride die hier dit weekend gehouden wordt.

We stoppen boven op Twin Peaks waar ze voor die Gay Pride ook al een hele grote roze vlag aan het uitrollen zijn. Heel erg druk dus, maar we zien nog wel kans onze foto’s te maken bij het uitzichtpunt. Daarna rijden we naar Fisherman’s Wharf waar ik afscheid neem van Anita en Owen. Die gaan alleen morgen nog iedereen naar het vliegveld brengen, maar ik heb verlenging dus dan ga ik niet mee. Met een groepje gaan we ergens op de vreselijk drukke pier 39 even wat eten en lopen nog wat rond op Fisherman’s Wharf totdat we rond kwart voor 3 in de rij gaan staan voor onze boot naar Alcatraz. Een groot deel van de groep heeft dit geboekt. Marloes niet en doet nog een poging, maar het blijkt allemaal volgeboekt. Ze gaat dan maar een boottocht rond het eiland doen en we zien haar later terug.

We doen op Alcatraz de tour met audio begeleiding, waarbij je telkens met een verhaaltje van de oorspronkelijke gevangenen en bewakers door de gevangenis geleid wordt. Erg interessant en leerzaam. Kwart over 5 varen we weer terug en Marloes staat ons al op te wachten. We gaan richting de bekende cable cartoons, maar daar is het behoorlijk druk. We lopen een stukje de stad in op zoek naar een restaurant. Dan besluit de helft van de groep weer terug te lopen naar Fisherman’s Wharf omdat ze kreeft willen eten. Ik duik met een paar anderen een Italiaan in want we hebben geen zin in nog meer lopen. Na het eten gaan Rob en Frank lopen naar het hotel. Ik loop met 3 anderen terug naar de cable cart en daarmee rijden we de stad in. Halverwege moeten we er echter ineens weer uitkom onduidelijke reden. Er zou een shuttle bus komen maar die kwam niet. Wel later een cable cart die nog een paar mensen meeneemt maar niet ons. Henry en Jeroen duiken in de volgende die dan ook volgepropt zit, ik pak met de rest nog en latere. 10 uur ben ik eindelijk terug in het hotel.