San Francisco Fietstocht

Om half 10 verzamelen de ‘verlengers’ in de lobby van het hotel. We zijn er alle vijf, maar Annemieke gaat niet mee fietsen. Die heeft blijkbaar ook gisteren al voldoende avonturen beleefd nadat ze in een verkeerde bus was gestapt en in hele enge buurten uitkwam. Zij gaat vandaag lekker rustig rondlopen en nog wat musea bezoeken.

Rond een uurtje of 10 nemen Andre, John, Lia en ik de tram naar Fisherman’s Wharf waar we een aantal fietsen huren en een paar routes mee krijgen. De meest populaire route is naar Sausalito dat net aan de andere kant van de Golden Gate Bridge ligt. Vanaf de verhuurplaats is het een klein stukje plat en dan al gelijk een forse dijk op. Die redden Lia en ik niet en we lopen het laatste stukje. Daarna reden we de mooie route langs de jachthavens naar de Golden Gate brug. Het klimmetje daar was iets langer, maar net iets minder steil waardoor ik er nu wel fietsend op kwam. We rijden over de brug en stoppen regelmatig om een foto te maken. Aan de andere kant is het een flink stuk naar beneden om in Sausalito aan te komen. Even lekker de gang er in dus. Lia durft niet zo hard dus beneden wachten we even op haar.

In Sausolito parkeren we de fietsen en gaan we heerlijk genieten op een terrasje aan het water met een hapje en een drankje. Je zou hier zo de hele dag kunnen blijven zitten… Maar uiteindelijk staan we toch maar weer op, lopen nog een stukje door het plaatsje, kopen een ijsje en kijken in de winkeltjes waar ze hele mooie spulletjes hebben. Niet van die rommel die je aan de andere kant van de brug in de souvenirshops ziet. Maarja, de prijzen zijn dan ook even anders…50 dollar voor een hele mooie 3-d vlieger, metalen muziekanten beeldjes vanaf 25 dollar en ronddraaiende wereldbollen op solar power startend vanaf 200 dollar. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Best prijzig dus. We besluiten niet hier al de ferry terug te nemen maar nog door te fietsen naar Tiburon. Dat lijkt een klein stukje maar dat viel toch wat tegen. Het terrein is ook heuvel op en heuvel af en eigenlijk achteraf bijna net zover als het eerste stuk wat we gefietst hadden. Als we bij het eindpunt aankomen vaart de ferry NET weg. Dat was dus degene die naar pier 41 ging (dichtbij waar we de fietsen gehaald hadden) en de volgende gaat pas over 3 uur! Gelukkig gaat er ook nog een ferry naar de Ferry Building dat helemaal aan de andere kant van de boulevard ligt, naast de Oakland Bay Bridge. Die nemen we dus een half uurtje later, in 20 minuten varen we over en daarna fietsen we de ~3 kilometer terug naar Fisherman’s Wharf. Totaal dus dik 30 kilometer gefietst vandaag.

We gaan bij Fisherman’s Wharf gelijk wat eten bij Cioppino’s. Ik bestel de Angus Ribeye Steak, die weliswaar duur is (37 dollar) maar ik heb gewoon zin in steak op deze laatste dag. Na heel lang wachten komen ze alleen met het eten van de andere drie, met de steak is wat mis gegaan… die komt dus een 10 minuten later pas. Maar omdat ze er te laat mee zijn krijg ik hem wel gratis :). En hij is werkelijk heeel erg lekker, dus ondanks de waardeloze planning toch een pluim voor deze zaak. We gaan met de tram weer terug, regelen een wake-up call voor morgen vroeg (we hebben verschillende vluchten dus verschillende tijden), die van mij om 4 uur want ik wordt om 4.50 opgehaald. 10 uur heb ik alles klaar liggen voor morgen en duik ik mijn bed in…