… en weer thuis

Het zit er weer op helaas. Gisteren was onze laatste dag in Vietnam en vandaag zijn we vroeg in de morgen aangekomen op Schiphol. Einde van een prachtige 16 dagen (eigenlijk 14 als je de vertrek- en aankomstdagen op Schiphol niet meerekend) in een prachtig land met een leuke groep mensen.

De laastst dag hadden we geen programma meer en dus vrije tijd totdat we om half 4 naar het vliegveld worden gebracht. Lekker uitslapen zou je denken, maar ik werd gewoon om 6 uur alweer wakker, zal het ritme wel zijn. Ik wilde toch al niet echt lang uitslapen want om 9 uur vertrekken Loek, Harry, Linda en Antoinette naar Phan Thiet waar ze nog een paar dagen strand aan de reis plakken. Ik heb eerst nog even mijn koffer een beetje gereorganiseerd voor de thuisreis, alles klaargelegd voor straks en ben rond 8 uur maar eens gaan ontbijten. Daarna even wachten tot de bus er is en toen de ‘verlengers’ uitgezwaaid. Vervolgens ben ik met Jeen en Klaas nog even naar de markthal gelopen op zoek naar souvenirs. Ik wilde eigenlijk een houten Confucsius beeld en vond ook wel een paar mooie. Ze vroegen er echter een veel te hoge prijs voor (rond de 50 euro) en wilden ook niet echt onderhandelen. Dan maar niet…

Rond half 12 ben ik teruggelopen naar het hotel (Jeen en Klaas waren al eerder teruggegaan), we moeten namelijk om half 1 de sleutel inleveren. Dus nog even snel douchen en dan uitchecken. Daarna zijn we met z’n allen (op Joyce na, die had haar kamer verlengd) gaan lunchen. Dat was wel weer een klein stukje lopen en met deze benauwde hitte wordt het douchen alweer min of meer teniet gedaan. Zo lunchen en gezellig natafelen dood wel weer goed die laatste uurtjes, want het is nu eigenlijk vooral veel wachten, op vertrek, op het vliegveld, op de koffers, etc. In het hotel zitten we nog even binnen totdat de bus er is die ons in een half uurtje naar het vliegveld brengt. Daar kleed ik me in het toilet even om naar kleding voor Nederlandse temperaturen. We nemen afscheid van Vincent die alles perfect voor ons heeft geregeld deze reis en ook van Ada die nog doorgaat naar een vriendin in Cambodja.

Kwart over 7 vertrokken we van Saigon naar Hong Kong waar we overstappen. Dit stukje had ik (zonder er om te vragen) een stoel bij de nooduitgang gekregen. We waren 20 minuten te laat in Hong Kong, dus nog een uurtje voordat het vliegtuig naar Schiphol vertrekt. Nog net voldoende speling om niet te gaan stressen. We hoeven dus ook niet lang te wachten voordat we kunnen boarden. In het vliegtuig naar Schiphol has Esmé haar stoel gewijzigd naar een plek aan het gangpad (ze was niet helemaal lekker) waardoor er nu een Aziaat omringd was door 8 babbelende Hollanders (die had het niet zo naar zijn zin geloof ik :P). Ik heb zowaar een paar uurtjes geslapen in het vliegtuig (lukt me normaal nooit) en kwam dus redelijk uitgerust op Schiphol aan. Daar namen we bij de baggage-claim weer veel te gehaast afscheid van elkaar en tegen half 9 was ik weer thuis.