Songzhanli-klooster en meer

We hebben vandaag excursies naar verschillende plekken in en om Shangri-La. We bezoeken het Songzhanli-klooster, we maken een ritje over de landerijen rondom de stad onderweg naar ….. en uiteindelijk lopen we nog een tijdje door de oude binnenstad. Al met al een drukke dag. Het weer zit wel mee, de voorspellingen waren 12 graden en regen, maar in de praktijd was er regelmatig een zonnetje, bijna geen druppel gezien en de temperatuur zat rond de 20.

We beginnen met een bezoek aan het Songzhanli-klooster. Dit is een klooster van het Tibetaans Boeddhisme en het heeft vele verschillende namen. Songzhanli-klooster is de Chinese naam, maar het staat ook bekend onder de naam Ganden Sumtseling of Guihuasi klooster. Dit klooster is ongeveer 350 jaar geleden gebouwd door de 5e Dalai Lama. Tijdens de Chinese culturele revolutie is ook dit klooster grootendeels verwoest en ze zijn nu nog bezig met restauratie werkzaamheden aan de vele tempels. Dit klooster kan zo’n 2000 monniken huisvesten, maar momenteel zitten er maar zo’n 700. We bezichtigen een paar van de tempels waar wederom prachtige beelden en beschilderingen in te zien zijn, helaas mag dat alles niet gefotografeerd worden. Buiten mag je wel fotograferen en dat ziet er ook prachtig uit met veel bladgoud.

Na dit bezoek rijden we een stuk door het boerenland waar we onder andere even stoppen om foto’s van een yak te maken. Dan rijden we door naar een tempel die vlakbij een klein plaatsje staat min of meer in-the-middle-of-nowhere. We hebben nog ruzie met een vrouw die daar primitief de weg afgezet heeft met een boomstam en entreegeld vraagt. Op zich is dat wel normaal, maar ze wil dat onze reisleidster ook betaald. Na enig heen en weer gepraat tussen onze lokale gids en die vrouw mogen we door. Deze tempel ligt weer bovenop een berg, dus weer een lange trap met vele treden. En dat op zo’n 3350 meter hoogte valt niet mee. Nadat we weer helemaal teruggereden zijn (over belabberde wegen) gaan we lunchen.

Na de lunch lopen we een stuk door de oude stad en bij een plein krijgen we de ruimte om zelf de omgeving een beetje te verkennen. Al op het plein loopt een vrouw met 2 jongeren al giegelend te proberen met mij op de foto te gaan. Al ik en Erik vervolgens omhoog de trap opgaan om boven naar de grootste gebedsmolen ter wereld te gaan kijken doen ze heel veel moeite om naast mij te lopen zodat een van de jongeren snel een stuk trap op kan lopen om een foto te maken. Op een gegeven moment ben ik maar even gestopt, ben naast de vrouw gaan poseren zodat ze tenminste niet de hele tijd om me heen blijven rennen. We hebben dat wel vaker hier, blijkbaar zijn Erik en ik (allebei over de 1.90 en Erik heeft dan ook nog een rode baard) hier een bezienswaardigheid.

Rond 16:00u rijden we terug naar het hotel waar ik mijn blog even ga bijwerken en dan eens ga douchen. Om 7 uur ga ik nog wat eten samen met Erik. De rest had geen honger en hebben we ook niet meer gezien. Waarschijnlijk zijn ze de kamer niet meer uit geweest.