Boeddha van Leshan en bezoek aan een theehuis

Omdat de reis naar Ya’an niet doorgaat hebben we veel meer tijd in Chengdu. Vandaag gaan we die opvullen met onder andere het bezichtigen van het grootste Bhoedda beeld ter wereld in Leshan en in de middag staat er nog een bezoek aan een theehuis op de planning. Het weer begint erg bewolkt en we nemen zelfs wat paraplu’s van het hotel mee. Het is wel een lekkere temperatuur zo rond de 28 graden.

Het is ongeveer 2 uur rijden naar Leshan en onderweg maken we nog een toiletstop vlakbij een thee plantage waar we ook nog even wat thee proeven en (indien daar behoefte aan is) even naar de thee plantage kunnen kijken. Ik heb al wel genoeg thee plantages gezien in afgelopen reizen dus ik loop even niet mee (alweer) al die trappen op. Daarna rijden we door naar het park rond het grootste Bhoedda beeld ter wereld. Dit beeld is 71 meter hoog en 28 meter breed bij de schouders. De kop is 10 meter breed. Het beeld is hier gebouwd in de hoop dat het de overstromingen tegen zou gaan die hier op dit punt waar 3 rivieren samenkomen vaak optraden. Het beeld is tussen 713 en 803 na Christus gebouwd met name door een monnik die daarvoor het geld ophaalde.

We varen eerst een stukje met een boot naar het beeld om foto’s van het water te maken. Het is hier echter wel heel erg heiig, wat op de foto’s ook duidelijk te zien is. Het duurde best een tijdje voordat men vond dat er voldoende mensen op de boot stonden om uit te varen. Na deze boottocht lopen we naar het park rondom het beeld en beginnen aan de 330 treden omhoog (die 330 treden staan blijkbaar voor de 330 dingen die een monnik moet overkomen om “verlicht” te raken). Gelukkig zijn deze treden niet al te hoog dus het lopen ging redelijk. Tenminste, voor zover je dat redelijk kan noemen, zo’n klim met 30 graden en enorm hoge luchtvochtigheid. Maar dit was nog maar het begin. We staan nu namelijk bovenop de berg, boven het hoofd van de Bhoedda en de volgende fase is om langs de bergwand over een smal trappetje (wel met een hoog hek ernaast) weer af te dalen over nu weer hele hoge traptreden. Het water gutst van mijn rug. Onderaan op de open plek voor het beeld is gelukkig wat wind zodat we wat kunnen afkoelen.

Daarna begint aan de andere kant een soortgelijke klim weer omhoog. Het kost me even om in mijn ritme te komen maar daarna ga ik als een diesel langzaam maar zeker omhoog en haal ik weer wat van mijn reisgenoten in die stonden uit te hijgen. Bovenaan bezoeken we nog even een tempel en dan lopen we de berg weer af naar de bus. Na een kort ritje gaan we even lunchen want het is alweer half 2. We rijden weer terug naar Chengdu (even een dutje doen in de bus) en in Chengdu valt het op dat ze ook hier druk bezig zijn met aanleg van een metro systeem. Er rijden ook veel bussen en de wegen hebben vaak grote voetgangersbruggen.

We rijden naar het Bamboo park waar we een theehuis bezoeken. Het zonnetje komt inmiddels af en toe door de wolken heen waardoor het nog warmer en benauwder is geworden. Het is in het park echter lekker koel. Er zitten overal mensen Mahjongg te spelen. We krijgen wat thee en er komen wat pelpinda’s en zonnepitten op tafel. Ook komen er nog een paar masseurs langs en een aantal mensen uit mijn groep neemt een nekmassage. Ik sla weer over, ik heb er niks mee. Als we teruglopen zien we nog een aantal (meestal wat oudere) mensen die met een soort van Diabolo’s aan het spelen zijn en ze zijn daar erg goed in. Ik heb een paar stukjes gefilmd die ook nog wel op mijn website zullen komen later. Tegen half 6 zijn we terug in het hotel.

Ik ga even douchen en ga daarna even op zoek naar een winkel waar ik een paar snacks kan halen want gezamelijk dineren zit er weer niet in. Door de vaak late lunches slaan de meeste groepsgenoten het diner over. Als je van regelmaat houdt met eten dan zit je in deze reis niet goed. In de avond gaan we nog wel even gezamelijk wat drinken en zo rond een uur of half 11 ga ik naar mijn kamer.