Victoria

Het belangrijkste doel van vandaag was de boottocht naar de Orka’s, maar deze begon pas rond een uur of 3 in de middag. We konden dus heerlijk uitslapen vandaag. Ik had met een aantal reisgenoten afgesproken om half 10 in de ochtend en om 8 uur ben ik zelf nog even naar de 7-11 shop gelopen voor wat ontbijt (bakje fruit en een flesje yoghurt).

Om half 10 stonden we met een groepje klaar, echter dachten sommige dat we eerst gingen ontbijten. We zijn daarom nog maar een keer naar de 7-11 gelopen zodat Dave en Gideon ook wat te eten konden halen. Verder hebben we dus niet echt iets op het programma staan. We hadden eerst overwogen om een tochtje met de waterboot te gaan doen maar 100 dollar voor 20 minuten vonden we toch wat te veel. In plaats daarvan zijn we weer wat gaan rondwandelen, eerst langs Chinatown (hoewel, het is maar 1 straat) en daarna langs de haven om na zo’n anderhalf uur in de Fisherman’s Wharf uit te komen. Het was hier echter nog erg rustig en eigenlijk weinig te doen behalve wat foto’s maken van de zeehonden die hier rondzwemmen. We hebben hier in de buurt een bakje koffie gehaald en wilde toen terug gaan lopen.

In plaats van terug lopen ben ik met Ruben en Dave in een water taxi (klein bootje dat hier alleen over de havens vaart) terug gevaren. De andere 4 uit onze groep zijn wel gaan lopen. Terwijl wij met de water taxi vertrokken zagen we Bianca, Chantal en Monique net aankomen bij de Fischerman’s Wharf met een water taxi. We waren in mum van tijd weer terug bij de haven en we zijn toen even gaan shoppen voor een winddicht jack voor mij want dat zal ik wel nodig hebben vanmiddag op de boot. We vinden al snel een mooie met in grote letters CANADA erop. Het was inmiddels tegen 1 uur dus begonnen we wel trek te krijgen. Bij de Burger King hebben we even een hamburger gehaald, niet echt top, maar wel lekker makkelijk en snel. Daarna ben ik even in het hotel de email adressen gaan versturen die Gideon inmiddels van alle reisgenoten verzameld had. Dave en Ruben wilde geloof ik nog even voetbal kijken hoewel dat niet lukte in het hotel. Om half 3 hadden we in de lobby afgesproken om naar de Orka tocht te gaan.

Om half 3 was bijna iedereen uit onze groep aanwezig in de lobby, alleen Nicole gaat vanmiddag niet meer. David, Anje, Hennie en Jennifer gaan met Zodiac het water op en doe vertrekken al wat eerder. Als wij bij de haven aankomen zien we dat ze inmiddels in dikke overals zijn ingepakt. Waarschijnlijk gaan ze wel nat worden. De rest van de groep gaat met de “grote” boot, dit is een 2-deks boot en is iets comfortabeler. Toen we vertrokken waren we al snel blij dat we niet in de Zodiac zaten want het was behoorlijk koud en het waaide flink. Ook was ik *heel* erg blij met mijn nieuwe windjack. Al snel werden en een aantal Orka’s gespot en we hebben de volgende 2 uur telkens links en rechts de Orka’s zien opduiken en dus ook veel foto’s gemaakt. Daarna zijn we even bij een eilandje langs geweest waar de diverse zeehonden op het droge liggen uit te rusten, waaronder hele grote zee-olifanten.

Op de terugweg naar Victoria kwamen we de Orka’s weer tegen en blijkbaar hadden ze iets gevangen volgens onze gidsen. Ze waren veel actiever, bleven op dezelfde plek telkens bovenkomen en lieten zich een stuk beter zien. Op een gegeven moment kwamen er zelfs 2 recht op de boot afzwemmen en kwamen dus veel dichterbij dan de 100 meter die de boten eigenlijk altijd als minimale afstand moeten bewaren. Zelfs de gidsen waren er stil van. Blijkbaar hebben we heel veel geluk gehad want trips zoals deze komt volgens de gids maar zelden voor, zeker nog de combinatie van een Orka’s zien die iets gevangen hebben, en dat ze dan ook nog zo dichtbij komen. Dit gecombineerd met een lekker zonnetje en heerlijk op een bootje rondvaren maakt dat dit een topdag was. Na terugkomst en een gezamenlijk diner met een deel van de groep was ook iedereen zo moe en voldaan dat we allemaal om 9 uur al de kamer gingen opzoeken. Alleen Monique had daar nog geen zin in, maarja, als iedereen gaat… Ik ben wel benieuwd naar de verhalen van de Zodiac gangers morgen.