Laatste dag Nepal

Vandaag begon eigenlijk onze terugreis al. In de middag stond namelijk de vlucht naar Delhi geboekt waar we nog een tussenstop hebben voordat we midden in de nacht het vliegtuig via Wenen naar Amsterdam pakken.

In de ochtend ging ik met 7 anderen eerst nog een tweede poging wagen om toch nog met de Everest Express over de Himalaya te vliegen. Wederom zaten we om kwart over 6 in de lobby en na een telefoontje met het vliegveld vond men dat we toch al die kant op moesten. Toen we daar aankwamen zagen we zelf eigenlijk al dat het nog meer dicht zat dan gisteren. Maar met goede hoop zijn we toch gaan zitten wachten. Rond een uur of 9 begonnen er eindelijk vliegtuigen op te stijgen, maar vrijwel direct daarna bleken alle “mountain-view” vluchten gecancelled. Waarschijnlijk omdat de capaciteit van het kleine vliegveldje gereserveerd werd voor lijnvluchten. Teleurgesteld dropen wij weer af naar ons hotel voor het ontbijt.

Na dit ontbijt ben ik begonnen met het verzamelen van email adressen en foto’s van de groep. De eerst honderden foto’s stroomde binnen en toen we om half 1 vertrokken naar het vliegveld had ik al rond de 8000 foto’s op mijn laptop staan. We namen afscheid van Anup, onze lokale Nepalese gids die ons de afgelopen week perfect begeleid had (een hemelsbreed verschil met de wat afstandelijke gidsen die we tot dan hadden gezien) en na het inchecken begon het lange wachten. Rond half 4 vertrok onze vlucht. Tijdens deze vlucht hadden we toch nog een redelijk beeld van de Himalaya en een aantal reisgenoten heeft ook flink wat foto’s gemaakt. Ik zat zelf aan de verkeerde kant van het vliegtuig, maar ik selecteer wel wat foto’s van mijn reisgenoten. Iets later dan verwacht waren we terug in Delhi waar de stank en de chaos direct wel weer opvielen. Het is direct weer heel anders dan in Nepal. We zaten in een hotel met een paar dag-kamers om ons op te frissen en we hebben hier nog wat gegeten. Rond 23:00 uur namen we afscheid Lottie, onze reisleidster, die het heel erg goed gedaan heeft deze reis. Toen we 3 weken geleden kennis maakten hadden sommige van ons nog zoiets van “moet dit meisje hier alles regelen voor ons?” maar dat heeft ze dus echt perfect gedaan.