Wandeltocht en Klooster

We vertrekken vanmorgen vroeg om 7 uur voor de wandeltocht van ongeveer 12 kilometer. Tot onze teleurstelling ziet het er vandaag bewolkt uit, niet goed voor de foto’s van vergezichten over bergen en valleien. De gids zegt in eerste instantie ook dat we maar en andere route gaan lopen omdat het omhoog klimmen geen zin heeft als er toch geen uitzicht is.
Tijdens de rit richting het begin van de wandeling klaart het echter toch aardig op en met instemming van de hele groep die meegaat (er zijn er 4 niet mee voor de wandeling) gaan we toch de zwaardere versie van de wandeling doen die eerst naar het uitkijkpunt gaat. Het eerste deel is inderdaad behoorlijk pittig en gaat redelijk stijl omhoog met trappen. We stijgen ongeveer 250-300 meter tot 1592 meter hoogte. Het vele fietsen de afgelopen jaren betaald zich nu uit want ik kan behoorlijk met de voorste groep meekomen. Ook bij de rest van de 12 kilometer, die gelukkig vrij vlak verloopt, blijf ik bij de voorste groep met Wim, Ester, Anton en Josjalien. Na een van de pauzes heb ik even geprobeerd met de tweede groep mee te lopen maar dan ging ik teveel sloffen. Het ging me dan toch te langzaam.

Na deze inspanning gaan we eerst naar het hotel voor een douche. Daar zitten Ester en Jurgen al een tijdje op ons te wachten want we zouden half 1 terug zijn. Het was inmiddels al richting half 2. Een half uurtje later vertrokken we naar het centrum van Pokhara waar we in verschillende groepjes eerst zijn gaan lunchen. Daarna ging ik met een groepje van 10 naar het Boeddhistische klooster. In dit klooster werd een “ceremonie” gehouden door de monniken. Het deed mijn erg toeristisch aan en ik heb sterk het gevoel dat dit ook authentiek is begonnen maar door de jaren nogal een soort show is geworden voor de toeristen die weinig authentieks meer heeft. Terug van deze excursie was en nog een derde activiteit, namelijk een boottocht over het meer. Ik heb hiervoor gepast (net als nog wat anderen) en ben wat gaan shoppen in de vele winkeltjes. Pokhara is vele malen leuker dan wat we in India gezien hebben en je krijgt hier de rust om lekker wat te shoppen. In India werd je dan de hele tijd lastig gevallen door mensen die je wat willen verkopen.

Na het shoppen ben ik met Martin en Jan gaan eten. Onderweg valt het hier op dat er bijzonder veel Nederlands om je heen gesproken wordt. Blijkbaar is Nepal en favoriet vakantieland aan het worden bij de Nederlanders. We eten bij de lokale pizzeria Caffe Concerto. Dit is absoluut een aanrader, de pizza’s zijn voortreffelijk en volgens Martin is ook de lasagne om van te smullen. Ondanks de drukte stond het eten ook nog redelijk op tijd op tafel. We kwamen ook veel van onze reisgenoten tegen die hier ook kwamen eten. Zelfs onze reisleidster schoof nog aan. Wij hadden nog een klein flesje rum gekocht voor 3,5 euro die we bij het eten in de cola gegooid hebben. Dit beviel zo goed dat we daarna nog een paar flesjes zijn gaan halen. Om half negen verzamelden we bij de bus en reden we met een deel van de groep terug naar het hotel. Een paar bleven eerst nog een biertje drinken maar ik begin langzamerhand verkouden te worden dus ik duik mijn bed maar in. Morgen gelukkig niet al te vroeg, we vertrekken om half 8 weer.