Varenasi

Deze tweede dag in Varenasi gaan we de ochtendrituelen bekijken aan de rivier de Ganges. Hiervoor vertrekken we al om 05:15 met de bus naar de Dasaswamedh Gath, een van de kades aan de ganges. Het ochtendritueel bestaat voornamelijk uit wassen.

We stappen in een bootje en worden langzaam langs de diverse kades gevaren. Op sommige plaatsen staan honderden mensen zich te wassen en even verderop staat ineens weer bij na niemand. Het is echt meer een ritueel dan alleen een wasbeurt en dus is ook de plaats waar je staat heel belangrijk. Wat ook opvallend is, is dat mannen en vrouwen door elkaar staan. Ze wassen zich met meestal nog wel kleren aan, met name de vrouwen, maar op de kant staat ze zich wel te verkleden. Met wat trucs doen ze dat wel zo handig dat alles bedekt blijft. Een beetje vergelijkbaar met hoe mensen zich in de Europa op het strand omkleden.

Terwijl wij daar varen komt achter ons de zon op. De andere kant van de Ganges is totaal niet bebouwd, waarschijnlijk omdat je dan aan de bebouwde kant de zon niet meer op zou zien komen. Met bid bij het baden hier namelijk veelal naar de zonnegod. Ook van de zonsopkomst heb ik nog een paar mooie plaatjes kunnen schieten, ook met silhouetten van reisgenoten. Na een uurtje of wat varen meren we weer aan bij de Dasaswamedh Gath en gaan we weer richting hotel voor het ontbijt.

Na het ontbijt splitsen we ons op in groepjes omdat je met een grote groep gewoonweg niet door Varenasi kan wandelen. Ik ga met Martin, Jurgen, Jan, Wim en Joke eerst naar het treinstation, met name voor Jan want dat is een treinfanaat. We regelen met behulp van iemand bij het hotel 6 riksja’s die ons naar het treinstation brengen, daarna naar de Ganges en later weer terug naar het hotel. Ze blijven dus overal op ons wachten, en dat voor 250 rupee (nog geen 4 euro). Jan wou eigenlijk een foto van een trein met mensen er bovenop maar dat ging helaas niet lukken. Bij de Ganges gaan we op een dakterras zitten voor een drankje en een mooie foto en later slenteren we nog wat door de steegjes. Rond half-2 waren we het zat en zijn we teruggereden naar het hotel. Naast het hotel hebben we zonder Wim nog gelunched bij de Pizza Hut.

Hierna zijn de andere nog doorgelopen naar de zijde fabriek waar we gisteren geweest waren om sjaaltjes te kopen. Ik ben teruggegaan naar het hotel om wat te internetten en de quiz voor te bereiden voor de bustocht morgen. De bedoeling is dat ik stukjes muziek speel en de rest van de groep moet raden wat het nummer en de artiest is. Van elk jaar vanaf 1965 doe ik 1 nummer. ‘s-Avonds hebben we nog wat gegeten in het hotel en weer vroeg naar bed omdat we morgen om 6 uur alweer vertrekken.