Vertrek naar de Amazone

We mogen vandaag lekker uitslapen want de groep van 14 die vertrekt naar de Amazone hoeft pas om half 11 naar het vliegveld te vertrekken. Een groep van 6 blijft in Cusco met Zeze die voor hen nog wat excursies zal regelen. In de loop van de ochtend blijkt echter dat Hugo en Anouk zich afmelden voor de Amazone, ze zijn ziek en zien het niet zitten om dan de jungle in te gaan.

Rond half tien word ik in mijn hotelkamer gebeld, blijkbaar moeten we wel voor 9 uur uitchecken. Ik heb snel mijn spullen bij elkaar gepakt, een aparte weekendtas met spullen voor de Amazone die ik voorlopig maar even in mijn koffer prop voor de vlucht naar Puerto Maldonado. We zitten om half 1 in het vliegtuig en het duurt even voordat we opstijgen. De vlucht zelf duurt eigenlijk maar heel kort, 35-45 minuten, veel meer was het niet.

In Puerto Maldonado aangekomen is het eerste dat opvalt dat het eigenlijk helemaal niet warm is. Het is een graadje of 26 en eigenlijk best lekker. De gids die ons verwelkomt denkt daar anders over, hij vindt het koud. Een week of wat geleden was het blijkbaar hier nog boven de 40 graden, je hoort ons dus niet klagen. We rijden eerst met de bus naar de opslagplaats waar iedereen zijn spulletjes bij elkaar pakt zodat de grote koffers in opslag kunnen. Deze zien we over 3 dagen pas weer terug.

We rijden met een bus ongeveer een uur naar een plek waar we de boot in stappen. De boottocht van anderhalf uur leidt ons naar het Tambopata Nature Reserve waar we in een lodge verblijven. Op de boot krijgen we ook onze lunch, rijst met kip uit een pakje bladeren. Het was best goed te eten. Tijdens de boottocht begint het ook hier wat te regenen, maar dat houdt al snel weer op. Het is wel frisjes in de boot en mijn jas heb ik dus achtergelaten. Dan de poncho maar aan…

De lodge is echt heel erg leuk, de meeste kamers zitten in een grote ruimte met een grote overkapping erboven. De bovenkant van de kamers is dus open en die overkapping zit een meter of 5 hoger. Ook geen ramen natuurlijk, de achterkant van de kamer is nagenoeg open en je kijkt zo de jungle in. Er zitten alleen wat gordijnen voor, maar dat helpt momenteel niet want het waait nogal. Ook de “deur” van je kamer is niet meer dan een gordijntje. Gelukkig zit er een strak omhullend muskietennet om het bed zodat daar niets binnen kan komen.

Om 6 uur verzamelen we voor de nachtelijke tocht door de jungle. Het is al flink donker en gewapend met zaklampen lopen we ongeveer anderhalf uur door de bossen. Het fototoestel hebben we maar in de lodge achtergelaten want fotograferen lukt in de donker en de regen toch niet echt. Hier en daar worden in eerste instantie alleen spinnen, sprinkhanen en nog wat andere insecten gespot, maar uiteindelijk zien we ook een miereneter in een boom zitten, spotten we nog een uil en hebben een paar mensen ook nog een gordeldier gezien. Tijdens de wandeling begint het te regenen en dat zal voorlopig niet meer ophouden.

Na de tocht hebben we een avondmaal wat helaas niet veel voorsteld. Om 10 uur gaat hier het licht uit dus iedereen ligt vroeg in bed. Het is nog wel even worstelen met de klamboe die heel strak om het bed gespannen moet worden. Het is dan wel moeilijk om er zelf nog in te komen. Maar dat lukt uiteindelijk en het is heel apart om zo min of meer half in de jungle in slaap te vallen.