Machu Picchu

Om 04:30 wordt ik wakker van het alarm op mijn telefoon. Ondanks het feest, dat nu nog steeds aan de gang is (!) heb ik goed geslapen. Ik ben wel een keer of 2 wakker geworden, maar ook weer in slaap gevallen. Ook heb ik deze keer zowaar geen hoofdpijn! We zitten hier dan ook slechts op 1800 meter hoogte, ruim onder de grens van 2500 meter vanaf waar de hoogteziekte meestal mensen parten speelt. Ook Machu Picchu ligt net rond die grens van 2500 meter.

Iets over half 6 lopen we naar het pleintje beneden in het dorp van waar de bussen vertrekken. We zijn zeker niet de eerste, er staat al en lange rij te wachten en diverse bussen (waarschijnlijk een stuk of 10) hebben hun lading dan al gelost in Machu Picchu als wij aankomen. In Machu Picchu beginnen we met een stevige klim naar het beroemde uitkijkpunt waar de eerste foto’s genomen worden.

Tot half 9 mogen we vrij rondlopen en daarna hebben we nog anderhalf uur begeleiding van een gids. Ik ben eerst boven de boel gaan verkennen en ben op een gegeven moment aangesloten bij Mark en Vincent. We hebben nog een poging gedaan om de “Inca Bridge” te vinden waarvoor flink geklommen moest worden. Maar toen andere toeristen terug kwamen lopen en aangaven dat er niets te vinden was hebben we dat maar opgegeven. Wel mooie foto’s vanaf hierboven.

Nadat we eerst zelf nog het onderste deel van Machu Picchu hebben verkend zijn we rond half 9 aangesloten bij het deel van de groep die was verzameld om met de gids verder te gaan. De gids heeft ons door het laaggelegen deel van Machu Picchu geleid en her en der verteld over de gebouwen en de geschiedenis. Aan het eind van de rondleiding waren we al vlakbij de ingang. Hier konden we ook de slingerweg zien liggen waarover de bussen omhoog en terug rijden.

Om 10 uur reden we terug naar Aquas Calientes om de trein te pakken. Oorspronkelijk zouden we pas om 17:00 de trein hebben, maar dan zouden we ook pas om 22:00 weer in het hotel zijn. Zeze had geregeld dat we al om half 1 de trein zouden hebben, maar dan terug naar Ollantaytambo waar we met de bus verder rijden naar Cusco. De omzetting kostte wel wat meer omdat we nu in de luxe klasse zaten. Heerlijk ruim en lekkere stoelen, dus ik heb een dutje gedaan (en ik was niet de enige).

In Cusco was nog tijd om wat rond te lopen, maar het weer zat niet mee. Ook hier weer regen, een grote tegenstelling tot de eerste 12-14 dagen waarin we niet eens wolken gezien hebben. Ik heb in Cusco nog geprobeerd mijn blog bij te werken maar de internet verbinding was dusdanig belabberd dat ik dat maar heb opgegeven. Jammer want in de Amazone zal het er helemaal niet van komen, ze hebben daar niet eens stroom.